Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Matte problem!

Postat av diffo den 14 Januari 2011, 08:49
2 kommentarer · 2 230 träffar
Tjena, sitter såhär på morgonkvisten och försöker lösa lite matte men jag får inte riktigt till "svaret" har en hel del olika tänk på lösningar men får inte riktigt till svaret så nu vänder jag mig till er.

Jag har två ganka lika tal, men samma "tänk" och "uträkning" på, iallafall vad jag tror. Hoppas på att ni kan hjälpa mig, tack på förhand.

Tal 1: Carro och Lina bor 21km från varandra. Båda startar hemifrån kl 15.45 och cyklar mot varandra. Carro cyklar 1km på 3min och Lina cyklar 1km på 4min. Hur mycket är klockan när de möts?

Tal 2. På ett gammal badkar finns en kallvatten- och en varmvattenkran. Om man bara öppnar kallvattenkranen blir karet fullt på 10min. Om man bara öppnar varmvattenkranen blir karet fullt på 12min. Genom avloppet kan hela karet tömmas på 6min, En dag sattes båda kranarna på, men man glömde att stänga avloppet. Hur lång tid tog det innan karet blev fullt?

Evig tacksam /d

2 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 2 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..