Tjohej...
Ligger nu här i min säng och kan inte sova, har ont i huvudet så att jag mår illa och bara tänker..
I mitt huvud så strömmar det upp tankar, vafan håller jag på med? Vafan är det jag håller på med?? INGENTING
Lite grund i det hela -> Tog studenten i somras, hade attityden att jag inte vill läsa vidare då jag ville satsa på företag istället. Jag har den bästa idén tänkte jag, ingen i min närhet trodde mig, men jag pratade så gott om det så jag nästan fick de att tro mig. Träffade min flickvän i början av sommaren så allting var gött, jag hade ett företag som jag startade som projektarbete i trean.
Företaget var ett handelsbolag som jag delade med min polare, det jag inte visste var att min polare skulle dra iväg hela sommaren - utomlands!! Jaha, vad gör jag då? Jag kunde inte göra någonting med företaget då han tog hand om en del som jag inte kunde göra själv. Så jag tänkte "när han kommer tillbaka så ska vi köra på". Jag spenderar tid med tjejen som jag var på g med och livet lekte tänkte jag. Dock hade jag familj som ville att jag skulle skriva in mig på arbetsförmedlingen, men jag sa, nej jag behöver inte, jag har företag..
När polaren kom tillbaka så sa han att han inte hade så mycket lust att köra på med företaget då han skulle börja skolan. Jahopp, där rök det, vi avvecklar företaget.
Vad ska jag göra nu? Registrerade mig på arbetsförmedlingen i september, vafan har jag gjort hela sommaren tänker jag? INGENTING. Fixar allting med arbetsförmedlingen, får en jobbcoach och tänker, nu ska jag skaffa jobb!
Nee, då får jag ett knäpp i huvudet att jag skulle starta ett nytt företag, lägger alla pengar jag har just då på att registrera företaget, köpa in visitkort blablabla och tänker, nu jävlar ska jag tjäna pengar. Affärsidén var att hålla på med att sälja tjänster, en tjänst som man kan tjäna massor av pengar på - om man får kunder självklart. Jag avregistrerade mig på AF.
Jag bor fortfarande hemma, familjen gnäller på att jag inte gör någonting. Förståeligt, men jag skyller på att jag ska fixa en mobil till företaget så att jag kan skaffa kunder.. Nu hade jag varit ihop med tjejen ett tag, vilket betyder att jag spenderar mycket tid med henne, hon går förövrigt i skolan, när hon har ledigt så spenderade jag tid med henne..
Skaffar mig en telefon, iphone 4, ingen i familjen är glad åt det och tror inte på mig.. Trodde jag på mig själv? Ingen aning.
Inga pengar har jag, skämmer ut mig inför släkt och vänner - har knappt råd att köpa en julklapp till flickvännen min...
Nu sitter jag här, innan jul, har inte haft en enda kund och mår skiiiiiiit, vafan har jag gjort? slösat bort ett halvår som jag kunde ha lagt på t.ex. skola? jobb så jag kunde flytta hemifrån? Satan vad jag skäms!
Någon som är lika dum i huvudet som jag, som gjort liknande?
Någon som har tips på driv? Jag har provat ringt företag och erbjudit min tjänst, men det har inte gått så bra.. Blir så sjukt nervös. Några tips?
Tack på förhand!
För att vinna måste du vara redo att förlora
Känner mig riktigt patetisk måste jag säga, att jag inte gjort ett piss på ett halvår.
#1 jag vet, därför jag känner såhär.
#2 precis, where to begin?
#3 hah, om man ändå hade pengar ja :)
#4 grejen är ju den att jag också måste läsa upp en kurs eller två på komvux, nu i vår. Måste ta tag i det.
#5 så sant, så sant, men känns som att jag har förlorat, för att återigen förlora, för att nu ge upp... :s
#6 idd.
Verkar förövrigt som att ditt företagsskapande var alldeles för impulsivt och saknade seriös planering etc om hur allt ska gå till. Om du verkligen vill så går det förmodligen hitta något dugligt jobb ganska fort iaf. Annars är det ju bara att börja studera.
Gå och lipa hos din morsa om hur allt är orättvist men att du inte vill ha det svårt :'(:'(:'(:'(:'(:'(
Livet är INTE lätt eller rättvist, acceptera det och gör vad du måste för att ta dig ditt du vill i livet.
livet har knappt börjat
#15 jupp, det som är planen i huvudet, grejen är bara vad jag ska söka :)
#16 ja, den jag blev tilldelad var dum i huvudet så :P
#17 körkortet är lätt, hoppas du får ork att ta det snarast :)
#18 har inte tagit det provet då jag inte hade tänkt gå högskola
#19 nu vet jag inte vad du gaggar om, läs om, läs rätt :)
#20 så kan det bli, måste prata ihop med polaren.. kan säga att det företaget skulle bli skapligt stort, om vi satsade.
#21 man vill ju helst göra någonting, jag tänker "om jag skulle börjat högskolan i höstas, så skulle jag sparat in 1 år på mitt liv, då jag ändå tänkt börja studera nästa år" men, men.. :)
tack för alla svar förresten!
Fortsätt så blir du stenrik och så kan familjen ta sig
Nu är det ju dock svårt att veta vad du håller på med, men jag kan väl tipsa om att fundera på att ha en hemsida, ingen kraftig utan bara en hemsida som har en framsida som berättar om din ide och hur man kommer i kontakt med dig. Kan hjälpa dig isf med den delen.
#24 nej, det är inget att satsa på..
#25 det bör ge mig driv i att satsa ännnu hårdare, att dra in massor av pengar och sen säga fuck off till familjen :D
#26 det har jag inte tänkt på, helt klart skulle jag tänkt "borde kört på företag" om jag hade gått i skolan direkt i höstas :) Nu mår jag lite bättre faktiskt!
#27 vad ska du söka in till? :)
#28 det som är tanken just nu, har skaffat mig FA-skattesedel som sagt, så det behövs bara ett jobb :)
#29 haha, nej, det tror jag inte jag ska göra :P
#30 hemsida är klar och fullt fungerande, har lagt ut länken på min facebook och hoppas att någon nappar.. kanske "ahh, jag känner en som behöver det där..." sånt är det jag hoppas på!
#31 japp japp :)
#32 så kan man se det, dock känns det inte så roligt just nu, men förhoppningsvis blir det bra tillslut :)
#33 jag tycker inte synd om mig själv, jag är mer arg på mig själv ^.^
God "jävla" jul!
Du är ju definitivt en snubbe med karaktär, någon gång lyckas du säkert.
I framtiden bör du dock tänka igenom stora beslut istället för att bara hoppa på något.
Har du inte sett denna motivations filmen, så BÖR DU.
http://www.youtube.com/watch?v =pAJPPjGrU7g&feature=player_em bedded
Hur som helst. I december for tva ar sedan fick jag jobb pa ica maxi. Jag kopte en lagenhet for egna pengar, vilket kandes stort. Efter nagra manader blev ja promotad forst till avdelningsansvarig, Sen avd. Chef.
Pa sidan om jobbet startade jag en webbbutik med en kompis, handelsbolag. Sen jobbade jag sa ett ar och lyckades dra ihop pengr till en jordenruntresa som jag forovrigt avslutar idag!
Saa, kontentan av det hela. Skaffa ett sketet vanligt jobb och prova pa din kreativitet pa sidan om, sa slipper familjen gnalla!:)
Lycka till!
Jag gick en utbildning hösten -09 i företagande och hade ett fint företag pågång och vi kom såpass långt att vi hade kontrakt med ett företag som vi skulle sälja samt sköta e-handel åt.
De två jag startade med var 27 samt 25 år gamla och jag var 19 år, jag hoppade av hela grejen strax innan dom startade och ångrar det inte, jag varken är eller var redo för att lägga ner all den tiden som krävs, jag vill resa och njuta innan jag lägger ner all tid jag har på något. Dock vet jag att det går bra för mina två tidigare arbetskamrater men dom har jobbat arslet av sig.
Fick erbjudande om jobb som jag hoppade på istället, arbetade där i 4 månader sen sa jag upp mig och chansade på ett sommarjobb på Ericsson som jag hoppades skulle kunna ge mig en fot in där.
Efter sommaren så ville dom ha in 2 personer av ungefär 20 sommarjobbare och jag hade turen att vara en av dom.
Nu har jag jobbat heltid i sådär 4 månader med en lön runt 23000kr efter skatt beroende på hur mycket jag jobbar, har blivit pengakåt och tycker att varje helg är likadan med fest så brukar ta extrapass istället så vissa månader kan jag komma upp runt 26000kr efter skatt och är väldigt nöjd med tanke på att jag bor hemma och tjänar mer än båda min föräldrar.
(Förlåt om det låter som skryt, lönen i sig är inte relevant)
Nu i Januari drar jag även till Thailand i två veckor så jag anser att jag lyckats med det jag ville göra med min ungdom, jobba och resa, få lite erfarenhet och tid att tänka.
Jag tycker att du ska fortsätta satsa men ta hjälp med företaget av proffesionella, du kan säkert få tillgång till bidrag och en hel del hjälp med budget. Kör på till musten tagit slut, försök att knyta kontakter och få jobb sålänge men lägg inte ner hela företagsidéen.
Lycka till!