Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Asså, vem fan bryr sig om det finns info om vilka sidor du besöker eller vilka du mailar? Såvida du inte tänker spränga dig själv.
Tvekar på att Säpo eller någon annan har något intresse för oss lagliga. Och isåfall, vad gör det om dom ser vilka sidor du har varit inne på, eller vilka du har mailat till?
varför ska man dölja något överhuvudtaget? Lagen är till för att skydda oss. Inget av detta är till för att vändas emot oss sålänge vi inte gör något olagligt. Att ta vägar runt lagen är olagligt.
Om ni har läst hela artikeln så står det att det inte har något med innehållet att göra men jag tycker fortfarande att det är knas. Vilka hemsidor man besöker och vilka som man mailar, smsar, ens location och allt kan ju avlöjas på dirren. De kan, baserat på vilka domäner de ser att man aktivt besöker, bygga en bild av vem man är och vad de tror att man håller på med. Fast detta kommer ju inte att göras om man inte är misstänkt för grova brott, fast bara tanken att det går skrämmer mig.
#15 jag lovar om det inte skulle funnits invandrare i Sverige skulle denna lagen aldrig blivit omtalad. Vakna upp och kolla ut över Sverige kmr ju fan inte finnas kvar om 20 år
Dessutom vill jag bara säga att jag bryr mig inte, har ingenting att gömma. Sen om lagen skulle användas på fel sätt, inte riktigt som att det blir första gången det har hänt :D
Helt ärligt skrämmande. Även om det nu inte är världens mest "detaljrika" information. Men ärligt, vad händer med samhället? Personligen vill jag inte de ska ha tillgång till alla min kontakter osv för att kunna kartlägga mig.
Även om det nu troligtvis kommer bara vara brottslingar som kommer få lida av det här.
Skulle iofs inte förvåna mig man åker på något vanligt, fortkörning t.ex. Börjar dom kolla upp en direkt bara för att, ser vad man är inne på, vilka man smsar osvosv. Kommer väl världens kartläggning av en gammal surkärring och sen BAM så kommer 100000tals forskningsrapporter som drar massa värdelösa hypoteser och varierande resultat som t.ex: Fragbite.com ger din dålig hud, facebook får dig att köra fortare på gatorna.
Alltså folk tror ni verkligen det sitter någon och lyssnar i tredje man i era samtal till era kompisar? Tror ni att det sitter folk och läser era vanliga sms till mor och far?
Nej denna teknik är till för att användas emot misstänkta personer så som terrorister. Hur annars skall polisen kunna avlyssna dessa personer i tid INNAN dom hinner göra botten.
Är du inte misstänkt grov kriminell så bör du inte behöva oroa dig för att bli "avlyssnad".
För min del får dom lyssna på och läsa mina sms kunde inte bry mig mera.
Då ska jag ta upp min mobil imon och ringa alla på min kontaktlista och hota med att jag ska spränga mig. Säga att ikväll klockan 21.00 kommer ett bankrån ske och massa annat.
Tycker att detta är förjävligt. Jag menar att det sjuka är att om man bor i ett litet samhälle så lägger polisen mer krut på det som händer i samhället... Dem kommer alltså ha tillgång till all info om oss och man kommer antagligen inte att kunna hålla på med något "oloagligt" och säkert inom bara några timmar så kommer dem och knackar på vad ska man göra då när dem har bevis m.m...
Detta kanske är bra mot dem tungt kriminella snubbarna och "terroristerna" men för övrigt låter det trakiskt och förjävligt.
Btw, hur ska man ändå kunna höra när EN kille på luren säger att han ska spränga sig själv inom ca 30 min, jag menar polisen kommer aldrig att kunna hinna DIT...
Undrar hur dem ska reagera på folk som prata i telefon och säger "ska fan skjuta ner min lärare snart" eller liknande. Finns ju folk som säger så när de blir förbannade eller så, precis som jag.
#38 #40 Tror ni polisen har resurser till att avlyssna pelle 14 år säger att han ska skjuta horan bla bla bla fjortis snack på telefonen?
Eller att Anders 21 år ska sälja sprit till 15 åriga tjejer?osvosv
NEJ polisen kommer att avlyssna personer som ÄR misstänka för GROVA brott. Dom kommer knappast att anställa 500.000 pers som sitter och avlyssnar folk random om ni tror det.
Och skulle en person vara misstänkt och sedan planera ett brott om "30 min" så skulle polisen visst ha en enormt mycket större chans att förbereda sig än om dom inte skulle veta ett piss.
#38 Du tror inte dom flesta självmordsbombarna är lite mer organiserade än att bara ringa 30 min innan dom tänkt spränga sig? Troligtvis så planerar dom ju saken i någon dag och det är mycket tid för polisen att gripa in.
Angående lagen så undrar jag bara hur man ska kunna ladda ner obemärkt :/
#43 Även om det är några minuter, timmar, dagar, veckor innan så hur ska då polisen ändå hitta samtalen? Har dem något slags system och i så fall vad för något system?
Det är sick jao!
Handlar inte om det #7 tror utan att man inte längre har något privatliv.
Inkräktar och ska ha koll&veta allt konstant!
Dock så vet man ju inte att staten kommer kontrollera verkligen alla eller om de har en "måltavla" för projektet.
Ett mer minimerat sikte istället för att ha himmelen som måltavla, phat big.
Isåfall är det sinnes!
Vill nog ha någon som kontrollerar mina samtal, sms osv och GPS på allt, fuck no.
PRIVACY ANYONE?
Dock, hur dem nyttjar informationen vet man ju inte som sagt.
Det påståendet är dock irrelevant.
Registreras och om de läses eller ej är irrelevant.
Det som är relevant.
Är nämligen, ATT.
Det registreras.
Som #21, flum och bullshit.
Though on something else.
BOYA
#15 Din okunnighet kommer få Sverige att "gå under" innan invandrarna.
Hela grejen är fan SJUK! Det går att kartlägga så GALET mycket i dagens samhälle med den "tillgången".
Att farbror haffa får kolla dig vid misstanke om brott som leder till minst 2 års fängelse är ännu sjukare. Tex så är ringa narkotikabrott straffbart till ett års fängelse. "som kan leda till 2 års fängelse" är ingenting.
Hela grejen ger så grymt mycket kontroll eller som äckelkärringen Justiteminister Beatrice Ask "ordning och reda."
Bea Ask... Sluta att trampa på oss! Är vi i Sverige så farliga att du vill förvandla Sverige till en smygande polisstat?
Storebror ser dig blir allt mer aktuellt...
Usch. Man kanske inte blir kollad till 100%, men man känner sig begränsad och isolerad. Känner för att flytta för att Sverige drunkar i problem allt mer och mer.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
verklighet på torsdag"
idag är det inte torsdag. Torsdag är inte nu. Allt registreras inte nu.
Tvekar på att Säpo eller någon annan har något intresse för oss lagliga. Och isåfall, vad gör det om dom ser vilka sidor du har varit inne på, eller vilka du har mailat till?
Gör det på alla muslimer istället. Svenska medborgare eller inte.
Om inte så är det sjukt.
Asså skulle dem bara fattat att dem skulle sluta TA IN SÅ IN I HELVETES mycket invandrare skulle inte Självmordsbombningar funnits i Sverige -.-
OnT: Tycker det är helt sjukt faktiskt.
http://www.youtube.com/watch?v =WztN2_pFUZg
Max Peezay "Kom ihåg vart du hörde det först."
Dessutom vill jag bara säga att jag bryr mig inte, har ingenting att gömma. Sen om lagen skulle användas på fel sätt, inte riktigt som att det blir första gången det har hänt :D
Även om det nu troligtvis kommer bara vara brottslingar som kommer få lida av det här.
Skulle iofs inte förvåna mig man åker på något vanligt, fortkörning t.ex. Börjar dom kolla upp en direkt bara för att, ser vad man är inne på, vilka man smsar osvosv. Kommer väl världens kartläggning av en gammal surkärring och sen BAM så kommer 100000tals forskningsrapporter som drar massa värdelösa hypoteser och varierande resultat som t.ex: Fragbite.com ger din dålig hud, facebook får dig att köra fortare på gatorna.
Ja, verkligen bara massa BS
Min åsikt, tankar osvosvosv.
Man dyssar inte lite vid 3 på natten heller
Nej denna teknik är till för att användas emot misstänkta personer så som terrorister. Hur annars skall polisen kunna avlyssna dessa personer i tid INNAN dom hinner göra botten.
Är du inte misstänkt grov kriminell så bör du inte behöva oroa dig för att bli "avlyssnad".
För min del får dom lyssna på och läsa mina sms kunde inte bry mig mera.
Längtar!
Detta kanske är bra mot dem tungt kriminella snubbarna och "terroristerna" men för övrigt låter det trakiskt och förjävligt.
Btw, hur ska man ändå kunna höra när EN kille på luren säger att han ska spränga sig själv inom ca 30 min, jag menar polisen kommer aldrig att kunna hinna DIT...
Eller att Anders 21 år ska sälja sprit till 15 åriga tjejer?osvosv
NEJ polisen kommer att avlyssna personer som ÄR misstänka för GROVA brott. Dom kommer knappast att anställa 500.000 pers som sitter och avlyssnar folk random om ni tror det.
Och skulle en person vara misstänkt och sedan planera ett brott om "30 min" så skulle polisen visst ha en enormt mycket större chans att förbereda sig än om dom inte skulle veta ett piss.
Angående lagen så undrar jag bara hur man ska kunna ladda ner obemärkt :/
om det går dvs.. :)
Handlar inte om det #7 tror utan att man inte längre har något privatliv.
Inkräktar och ska ha koll&veta allt konstant!
Dock så vet man ju inte att staten kommer kontrollera verkligen alla eller om de har en "måltavla" för projektet.
Ett mer minimerat sikte istället för att ha himmelen som måltavla, phat big.
Isåfall är det sinnes!
Vill nog ha någon som kontrollerar mina samtal, sms osv och GPS på allt, fuck no.
PRIVACY ANYONE?
Dock, hur dem nyttjar informationen vet man ju inte som sagt.
Det påståendet är dock irrelevant.
Registreras och om de läses eller ej är irrelevant.
Det som är relevant.
Är nämligen, ATT.
Det registreras.
Som #21, flum och bullshit.
Though on something else.
BOYA
vi måste från och med nu försöka överbelasta den!
Många av invandrarna har inte ens svenskt medborgarskap och är kriminella.
Sveriges politiker är helt borta, imo.
SORGLIGT!
Det är ju SÄPO/USA som iscensatt självmordsbomb dramat för att få igenom detta.
Hela grejen är fan SJUK! Det går att kartlägga så GALET mycket i dagens samhälle med den "tillgången".
Att farbror haffa får kolla dig vid misstanke om brott som leder till minst 2 års fängelse är ännu sjukare. Tex så är ringa narkotikabrott straffbart till ett års fängelse. "som kan leda till 2 års fängelse" är ingenting.
Hela grejen ger så grymt mycket kontroll eller som äckelkärringen Justiteminister Beatrice Ask "ordning och reda."
Storebror ser dig blir allt mer aktuellt...
Opålitlig Källa: Flashback