Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Språkpolisen slår till!

Postat av samanesis- den 9 December 2010, 18:02
59 kommentarer · 194 träffar
Tja, det förekommer alltför ofta att man glider in på en tråd och ser någon som försöker leka skribent fast skriver så jävla kasst. Punkt 3 får ni gärna hjälpa till att fylla.

Hade tänkt med den här tråden att lära er för en gångs skull hur man skriver KORREKT SVENSKA!

1. Var/Vart

Ordet ''var'' använder man när man ska uttrycka befintlighet eller var någon person är. Man kan säga att om man skriver ''var'', så kan inte personligen vara rörlig. Då skulle det se ut såhär:

''Vart är han?''

Det är självklart fel. Varför? Jo, för att om man frågar var någon är så menar man var personen befinner sig. Man skriver alltså ''Var är han?''.

Kom ihåg att ordet ''var'' UTTRYCKER BEFINTLIGHET!

Då vänder vi på myntet och går över till ordet ''Vart''. När kan man skriva det? Jo, man kan skriva ''vart'' när man ska beskriva vart något/någon rör sig. T.ex:

''Vart ska du?''

Man kan alltså inte skriva ''Var ska du'' för att, som ni nu förhoppningsvis har lärt er, ''var'' uttrycker befintlighet och inte riktning.

Sammanfattning:

VAR = Befintlighet, var någon befinner sig. Oftast när man frågar var någon/något är så får man svaret ''här'' eller ''där''

VA RT = Riktning, vart något/någon är på väg. Oftast när man frågar vart något/någon är på väg så får man svaret ''hit'' eller ''dit''.

< br />

2. De/dem

Min favorit, nästan hela fragbite missbrukar det här.

Det finns olika varianter man kan använda sig av för att kunna veta när man ska skriva detta. En bra variant är att förväxla de/dem med engelskans they/them.

They = De

Them = Dem

Exempel:

Where are they? = Var är de?

I'd like to help them. = Jag skulle vilja hjälpa dem.

Simpelt!

En annan variant som säkert eran svensklärare tjatat om är att tänka på subjekt och objekt när man skriver de/dem.

De = Subjekt

Dem = Objekt

Exempel:

De slog dem. (De (subjekt) slog dem (objekt).

Vet ni inte vad ett subjekt eller objekt är så ska jag förklara.

Ett subjektet är det eller den som agerar och ett objekt är den som talar om vem eller vad som blir utsatt för verksamheten.

Simpelt!

3. Vanliga stavfel. Högersidan är det korrekt stavade ordet.

Medans - Medan

Väll - Väl

Andvänd - Använd

Data - Dator

Alldrig - Aldrig

Asså/altså - Alltså

Lungt - Lugnt

Våldtäckt - Våldtäkt

Värkar - Verkar (beroende på sammanhang)

Äns - Ens

Orkar inte komma på flera, ni får gärna skriva i tråden vilka stavfel som ofta förekommer!

4. Särskrivningar. Vi alla vet nog vad det är, men hur vet man vad som ska va ihopskrivet?

''Jag gillar bildäck.''

Med den meningen förstår man att personen gillar bildäck. Skulle personen skriva meningen på detta vis så skulle det få en helt ny mening:

''Jag gillar bil däck.''

Det här är grammatiskt inkorrekt och du förvirrar bara läsaren med att skriva så, för nu vet man heller inte om du gillar bil eller däck eller bildäck! Tänk på att läsa igenom din mening och begripa vad det är du själv skriver så ska du se att du uppfattar om du särskriver. Övning ger färdighet.

Hoppas ni lärt er lite mer om det svenska språket, så vi dagligen slipper se det bli våldtaget av okunniga sossar. Skriv gärna några vardagliga grammatikfel så ska jag försöka fylla i tråden för att göra fragbite till ett mer seriösare och renare forum!

Flame on!

Blir fragbite mognare och bättre nu?

94 personer har röstat

59 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 59 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..