Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Dålig relation med pappa, Hjälp mig..

Postat av InaktivSomHelvete den 23 November 2010, 11:01
90 kommentarer · 2 511 träffar
Tjena Fragbite!

Jag är en rätt normal femtonårig kille och bor i en rätt liten kommun och är enda barnet kvar hemma nu sen ca 16 månader tillbaka.

Och jag har en ganska dålig relation med min pappa, dvs bråkar ganska ofta med honom osv. Och så har det varit i ca två år nu, innan det så var han en utav mina bästa vänner, och jag vände mig till honom ifall något var fel eller ifall jag behövde råd om något.

Nu bråkar vi i stort sätt en gång i veckan , ofta börjar det med att jag pratar med min mamma om någonting , och så gillar han inte någonting jag säger eller tycker och går i gång på det och fortsätter att mala på och på och på om att jag har fel osv , och sedan kommer han alltid in på något annat och börjar bråka ännu mer om det. Precis som han vill att jag ska bli arg.

Oftast håller jag mig lugn för mammas skull, för annars hade det blivit jätteslagsmål i huset.

Men jag börjar bli så trött på att han alltid ska skrika så fort han anser att man har fel , även om jag vet att jag har rätt.

Och jag är riktigt trött på att han ska bestraffa mig för att jag inte har samma åsikter som honom, t e x genom att antingen dra in min månadspeng (som jag får utav min mamma vare sig han vill eller inte) , tar bort mitt internet eller ger mig utegångsförbud.

Och i fredags spårade det ur och jag överväger starkt på att göra en polisanmälan på honom.

Pratade med mamma om att jag troligtvis flyttar hemifrån 2011 för att studera en gymnasielinje som inte finns här. Och får höra ifrån pappa att jag inte är mogen att flytta hemifrån för att jag är en "finnig jävla femtonåring" (nej jag har inte akneproblem) och inte kan ta hand om mig själv, något jag bevisar varje dag att jag kan.

Medans jag satt lugnt och förklarade att han hade fel så in i helvete eftersom han inte känner mig längre så satt han och skrek högt som fan om att jag var ouppfostrad och malde på om att "du har gjort bort dig så in i helvete ikväll" enbart för att jag tyckte att han hade fel och jag hade rätt, och det är något jag får höra varje gång jag har tycker att han har/gör fel.

I alla fall , till slut blev jag förbannad och reste mig ifrån bordet , då han kommer efter och skriker så det sprutar saliv ur munnen på honom, men jag ignorerade honom fullständigt.

Då sliter han tag i tröjkragen på mig och trycker upp mig emot väggen och skriker "Vad fan tror du att du håller på med egentligen?" rätt i ansiktet på mig. Då jag blir förbannad och puttar bort honom så sliter han tag i mig igen och kramar om min handled så att jag får ont och fick även blåmärken utav det.

Därför överväger jag att göra en polisanmälan för misshandel/barnmisshandel på honom.

Vad tycker ni jag ska göra? Polisanmäla honom eller ge honom en chans till, dvs om han rör mig igen så gör jag en anmälan?

Jag vet inte hur jag ska hantera detta längre, det mesta jag gör är fel i hans ögon.. jag har försökt prata med honom om det, och försökt få honom att inse att det inte är jag som skapar bråken längre , och det inte är mig felen sitter hos längre (jag var rätt strulig ett tag efter att min bror flyttat) och att han får mig att må dåligt när han bråkar med mig ,och att han inte är en bra pappa som han var innan, och att han blir arg för minsta lilla felet jag gör och får det att låta som att jag mördat 500 personer.

Jag saknar min pappa , som jag alltid var stolt över för att han var en sån bra och snäll pappa..

Hur ska jag göra? Hur ska jag göra för att få min bästa vän och pappa tillbaka?

Jag står snart inte ut längre, jag mår inte bra så som det är nu..

Bjuder på wall of text , cred till er som läser allt och försöker hjälpa mig.

Fred ut, Brandin.

[Update 23/11-10 18:37]

Gjorde ett nytt försök och pratade lite med farsan vid matbordet om hur jag känner osv och att jag saknar honom som han var innan , vilket jag även sa igår. Och han verkade lugnare osv och vi hade en lugn diskussion om det hela och kom in på det om att jag aldrig följer med honom och fiskar längre , och att han saknade det osv , och då förklarade jag för honom att jag inte längre tyckte om det pga att det var så dålig stämning , kanske inte mellan oss när vi fiskade , men inombords hos mig, och att jag inte ville ha det så något mer. Och då tror jag han förstod att det inte är så bra emellan oss som det en gång har varit , eftersom jag såg hur hans ögon började glänsa , vilket även mina gjorde.
Kom inte fram till så mycket eftersom han var tvungen att sticka på möte (fiskefreak och är med i två olika klubbar). Men jag sa i alla fall tack för maten och sa att jag gärna följer med honom och fiskar nästa gång i det syfte att kunna bygga upp lite far och son -moral igen. Något jag tror han tyckte om att höra.
Efter det gick jag upp och såg till min förvåning att han hade gett mig mitt internet tillbaka på stationära datorn. Inte för att det egentligen spelar mig någon roll , men det kanske är en början , och förhoppningsvis börjar han mjukna.

Min kära mor sa även att det kanske kommer ett par dagar nu när han är lite tillbakadragen och svår att prata med.

Finns inte så mycket mer att säga idag.

vill även tillägga att min pappa inte har problem med alkoholen utan kontrollerar sitt alkoholintag väldigt bra och har enbart varit full vid Sweden Rock Festival vad jag kan minnas. (väldigt många hade frågat om han var alkoholmissbrukare/alkis osv.)

Det blev wall of text , men jag sitter lite halvstressad och skriver.
Tack till alla som har föreslagit vad jag ska säga och hur jag ska säga det osv, det betyder väldigt mycket.

Fred ut, Brandin.

[Update 24/11-10]
Har inte pratat någonting med pappa om ämnet idag.
Har dock märkt ett mer försiktigt sätt ifrån honom när han pratar med mig och han skojar med mig osv, något jag uppskattar =).

Dock tyckte både han och mamma att jag gjorde ett klokt beslut när jag hoppar Dreamhack för att komma ikapp i skolan igen efter en del frånvaro pga magsjuka.
Alltså , ett steg närmre hans tillit om att klara mig själv , ta mogna beslut osv.

Kort update idag då. Återkommer imorgon när vi diskuterat julklappen jag önskar mig , är i stort behov utav en ny laptop , haha ^^.

Fred ut, Brandin.

[Update 17/12-10]

Har snart gått en månad sen senast update, och det kommer bara en lite kort update ^^

Relationen med min pappa har blivit mycket bättre! Inga fler bråk , inga fler diskussioner , inga fler irritationer heller ! =)

Känns verkligen som att han tog till sig det jag sa , eftersom han numera är som innan , nämligen min glada , roliga , skojiga och snälla pappa! Har även gjort bättre ifrån mig i skolan och han har berättat hur stolt han är över min uppryckning! =)

Det jag ville komma till är alltså att det blivit bra mellan mig och gamle gubben igen! =)

Vill även tacka alla som har visat stöd , kommit med tips osv, det har hjälpt! =)

God jul , gott nytt år och Fred ut, Brandin!

[Update 18/5-11]

Tjena igen fragbite!
Nu såhär ett halvår efter att lade upp tråden tänkte jag bara berätta hur saker och ting gick med mig och farsgubben.

För det första så avslutade jag med en update om att allt hade blivit bra igen mellan mig och farsan, men cirka 2 månader efteråt så kom vi på kant igen och det började likna det som varit innan, men då orkade jag inte med det längre så jag drog ett ultimatum för honom och verkligen sa åt honom att lägga ner, vilket gav resultat!

Jag och min pappa är nu riktigt bra vänner igen och det känns så jävla underbart att få ha någon som verkligen är en pappa igen! "Vem som helst kan få ett barn, men vem som helst kan inte bli en pappa" som dom säger.

Vi har verkligen blivit nära igen och han stödjer mig i mina små projekt jag sysslar med, och han stödjer mitt flyttande till sommaren och vi gör saker tillsammans. Han har även börjat uppskatta hjälpen jag ger honom kring hushållet, och han är gladare som person.

Tänkte bara berätta detta då det gått såpass lång tid och samtidigt vill jag återigen passa på att tacka alla som visat sitt stöd, alla som kommit med tips och råd.

Sen vill jag även säga att jag stödjer er som har det svårt hemma, säg till om ni vill snacka av er!

Har även en tråd där jag berättar lite mer om hur jag mår i dagsläget och uttrycker min glädje, http://www.fragbite.se/?thread ID=1012753

Kärlek och respekt till alla er som hjälpt mig.

Fred ut, Brandin/superhjaelte.
Föregående tråd
Nästa tråd

90 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 90 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..