Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Jag är 17 år nu, första gången var jag nog 14, söp inte så värst mycket förrens jag började gymnasiet, och nu dricker jag typ i genomsnitt 1 flak öl på 1.5 månad lr nåt xd
Gjorde ett projekt i skolan om det här sista året på gymnasiet. vi gjorde undersökningar och det visade sig att en relativ överlägsen majoritet började när de var 14 år.
jag skulle låta min unge smaka öl/vin vid matbordet så han/hon vet hur det smakar. Det är inte som alla tror att man löper större risk om man har fått smaka hemma och börjat i tidig ålder, snarare tvärtom. Personer som inte har fått smaka hemma, för dem blir det mycket mycket mer spännande, det blir nån slags "frihet" när man fyller 18 och då kan det fortsätta bli mycket värre :(
#109 Har du ens någon grund för vad du säger?
MÅNGA seriösa undersökningar visar att barn som växer upp med den här "liberala" alkoholsynen, att föräldrarna bjuder hemma etc, många av de barnen dricker just mer.
Sen gällande din undersökning på gymnasiet, hur stort urval frågade ni, och vilken typ av undersökningsmetod använde ni? För även där, de senaste undersökningarna från SCB visar att alkohol bland tjejer rör sig ner i åldrarna, medelåldern va 15, medans hos killar är det tvärt om, där har majoriteten sin första alkohol debut när dom är 17, och den siffran stiger för varje undersökning dom gör. Förklaringen till det är ökad träningsintresse, samt spel, datorer och internet, ironiskt nog.
jag var 15 när jag drack första gången, vart inte överdrivet onykter eller nåt sånt men det var nog en lagom ålder att börja, sen utvecklas olika personer olika så jag skulle nog säga inte innan 14 iaf :)
#110 hehe ja det är lite ironiskt. Siffrorna vi fick ihop var från intervjuer på 10 klasser (2an och 3an), folkhälsoinstitutet, socialen, scb, och maria pool. Inte minst tar jag maria pool på allvar eftersom undersökningen riktade in sig på ungas alkoholskonsumtion. Undersökningens metoderna var blanketter i princip + ett få intervjuer med några personer.
Jag säger inte att det inte är som du påstår att många som får alkoholproblem började när de var unga. MEN jag tror också på min teori att personer som aldrig har fått smaka hemma också löper en risk att missbruka alkohol när åldern är inne. Min farfar var alkis och han fick inte smaka hemma. För honom var det en frihet som gick överstyr.
Man kan nästan iaf jämföra det här med ciggaretter. Jag fick smaka cigg av morsan när jag var 12-13 år och jag har aldrig börjat röka, förutom feströka då. Snusar gör jag, det smakade jag aldrig, och dels var det självklart också för att man skulle vara lite ball i den 14 åriga kompiskretsen. Självklart är det samma sak med cigg där, men jag tror fortfarande att barn som inte tillåts smaka nån gång tycker det blir spännande och därför testar dom vid 18 års ålder då dom har laglig rätt att gå på krogen...och ibland går det överstyr.
Håll dig undan så länge du bara kan. Jag började dricka då jag var 15 men det har aldrig blivit ett problem, har jag känt för att att vara nykter har jag också vart det.
Då drickandet blir ett problem (då du eller dina kompisar märker att du ändrar din nyktra personlighet) är det dags att stanna upp och tänka över vad fan du håller på med.
Men visst, om du nu känner dig tvungen att testa på det, gör det, men drick dig tamigfan inte stupfull.
Testade första gången när jag var 14 och blev överdrivet packad och det gick åt. sen vart det väl någon gång då och då på högstadiet men utan tvekan mer på gymnasiet.
Drog första fyllan när jag var 13 (på riktigt) sen fortsatte det med någon gång i månaden.
Blev äldre och inte mer förståndig så det blev varje helg istället.
Under någon period så söp jag och grabbarna även på veckodagar med skola dagen efter osv.
Minns en gång när vi gick hem på rasten och drack dålig whiskey.
Första gången va på en fest i 8an hur gammal e man då :o typ 13-14? :p Nu är det typ i princip varje fredag/lördag är 20 nu.
Tycker själv 15+ e lagom att börja. Mina föräldrar har alltid varit förstående och inte gjort en big deal av det. Alla har varit unga och dumma nån gång det är en del av livet :)
#113 Ok, du hade bra källor iaf.
Men det där med att ta din farfar som exempel fungerar inte, då kan jag ta mig som exempel. Jag fick aldrig röka, snusa eller dricka alkohol för eller av mina föräldrar. Min första fylla va jag 18. Jag har aldrig rökt en vanlig cigarett i hela mitt liv, inte heller har jag snusat. Inget av det där känns lockande för det är inprogrammerat i min hjärna att det inte är bra.
Hur som haver, vi kommer nog inte komma överens här, du har dina källor och undersökningar, jag har mina. :)
Drack mig stormfull bara för att testa när jag var 14.
Första gången jag söp en hel kväll och natt var före sommarlovet, strax innan jag skulle fylla 18. Alkohol är både dyrt och onyttigt och det går fint att hålla sig nykter fram tills man är 18 (om man inte saknar social kompetens och måste supa ofc).
Stor chans att man är orutinerad när man fyller 18. Man glider ut med sina polare (många har druckit förut) så kommer du med dem, dricker i samma tempo, BOOM, dålig fylla. Lätt hänt.
Har några polare som detta har hänt för, händer fortfarande för dem ibland! Är 19 btw.
jag dricker på helgerna, det är roligt men dagen efter är inte så rolig. Vardagarna har blivit mycket konstigare nu när jag dricker nästan varje helg... typ jag har varit mkt okoncentrerad på skoldagarna och glömmer saker rätt snabbt. Jag rekommendera att om man ska göra det så ska det minst vara två veckor imellan varje fylla.
Ett flak/helg, har väl blivit som en vana. Och nej tycker inte man ska dricka som 14/15 åring, börjar du senare har du mindre risk att bli alkholist. men smaka kan man ju göra :)
Var 13 första gången, blev inte speciellt full, var lite rädd för vad som kunde hända. Föräldrarna var ju inte så glada i början men när man kom upp till 15/16 år så börja dom acceptera fast jag fick alltid fixa själv. dom gillade det inte, men dom visste att dom inte skulle kunna förbjuda mig och dom gjorde det ju själva när dom var unga.
Jag har tröttnat på det nu. Jobbigt att vakna upp dagen efter och ha bränt onödiga pengar på alkohol och må så jävla dåligt (kan dricka 3-4 folköl och ändå må dåligt dagen efter).
Jag är fylletaxi istället, tjäna pengar på alla idioter :)
Jag är 14 snart 15... Har varit rätt så påverkad 2 ggr. Den första gången va på en festival i stan när jag hade tagit av min farsa , ca 25 cl sprit. Jag har en massor av kompisar som dricker , så jag tänkte : Jag får ju iaf ta och se hur de är. Så jag tog allt , blev Snurrig , men kunde nästan gå normalt.
Sen nån dag efter så kom min morsa på mig att jag hade tagit av farsan.
Nu har de väll gått ca ett halv år sen och de va en stor fest , och min polare hade fixat en hel vodka. Så jag och han delade den , han är sjukt lätt påverkad , men jag klarar rätt mycket (för att vara så ung). Så jag kör på kanske 50 cl vodka med fanta exotic. De är dem två gångerna jag fått i mig rättså mycket. Sen har jag ju druckit lite av cider och öl , men gillar inte öl och inte cider heller (förutom päron cider).
Vet att ni tycker att jag är för ung , iaf dem flesta här på fragbite . Jag tycker de är för ungt om man tex super ungefär 1 gång i veckan .
#140 #141 Drick morgan och ca 4-5 öl ist.
Sjuan får du i dig på 45-55 minuter, då är du full, men inte så värst. Sen har du ölen för att smutta på hela kvällen oc bli relativt packad. :)
Jag är 15 och mina föräldrar säger att om jag ska dricka alkohol så ska jag vara ärlig med det. T.ex om jag ska iväg till några m8s då brukar jag alltid säga till om alkohol är inblandat och det uppskattar dom väldigt mycket. fast jag dricker verkligen inte mycket, jag tror att det är så för att jag får dricka för mina föräldrar.
jag tror att mina föräldrar säger så för att dom har båda 20-25 års erfarenhet av ungdomar då dom har varit fritidsledare osv så dom vet att ungdomar super.
När jag var 15-17 så drack jag bara på högtider, nyår osv.. När man blev runt 18 och krogen blev inblandat så söp man ju varje helg. Gör det fortfarande iof. Men det händer att man kör varannan helg istället. Morsan tog mig aldrig på allvar när jag sa att jag hade supit/var bakis. Även fast jag hade runt 10 spritflaskor på rummet. Farsan har ju alltid vetat dock :)
#150 ofta du börja supa varje helg bara du kunde börja gå på krogen/nattklubb :O Är 20 nu och har varit på krogen kanske 10 gånger på dessa 2 åren i Sverige tycker det är galet överskattat och så extremt höga priser. Hemma fester är så sjukt mycket roligare att gå på tycker jag. Inte lika hög musik så man kan göra vad folk säger och prata på ett annat sätt.
#151 Ja, som nybliven 18 åring så drog man till krogen varje helg. Sen slutade man ju att gå varje helg och stannade på festen istället. Nu är det väldigt sällan jag går på krogen. Men det händer ju. Då sitter vi oftast bara på terassen och snackar. Där är det lagom musik, man kan prata och höras bra.
1. där stog det inget om det ämnet (mestadels endast skit som motsäger ämnet)
2. står ingenting om påverkan hos unga
3. står ingenting om påverkan hos unga (förutom att det ska undvikas)
4. står ingenting om påverkan hos unga (står dock mycket om hur dålig alkohol är för alla)
5. står endast om beroenden?
jaha, starka argument där.
dricker inte då alkohol är dåligt för en diabetiker :| 16 år
sponsra inte men förstå om man blir tagen på bar gärning ska de snacka med en i början sen släpp taget.
Är 16 jag får inga konsekvenser om jag blir busted när jag krökat men jag har aldrig behövt bli hämtad eller kommit hem helt fuckad mina päron märker ju att jag kan ta hand om mig själv och har polare som tar hand om mig när jag fuckar.
Att föräldrar tycker det är ok säger jag generels sett ja till men det beror på barnet.
min farsa köper bärs åt mig, han tycker det är bättre att han köper åt mig så att jag dricker med måtta istället för att köpa mycket=dricka mycket. tycker det är rätt skönt å slippa nå jävla utköpare som ibland ska ha nån jävla avgift och är allmänt sega i skallen.
Drack nog för första gången i sjuan skulle jag tro men fick min första rejäla fylla i åttan. Det hela började med att vi skulle festa hos en klasskamrat, sen började folk prata om att köpa sprit/vin osv och jag mer eller mindre bara hängde med, betalade min andel och sen satt jag där med en 50-50 grogg i handen, blev dock inte alltför full utan fick snarare ta hand om två medvetslösa kompisar (en av dom fick åka ambulans till sjukan, magpumpning) och den andra hjälpte jag hem.
Fick mig att inse att det var smartare att dricka med måtta och gör det även än idag, men självklart så bestämmer även jag mig för att supa till det ordentligt någon gång då och då.
Mina föräldrar började inte acceptera min alkoholkonsumtion förren vid 17års ålder, innan det blev dem väldigt besvikna/ledsna över att jag inte lyssnade på dom de gånger jag kom hem onykter.
Tycker att vid 15 års ålder så borde det vara ett bra tillfälle att testa, och ni bör gärna göra det med era närmsta vänner när ni gör det, ifall att något skulle gå snett.
OnT Jag drack första gången med polarna i 6:an tror jag, första fyllan var iaf någon gång i 7:an. Mina föräldrar tycker att det är bättre jag drack med dom i början och testa mina gränser än supa med polarna och däcka i ett dike :P + att när vi var i grekland när jag var 15 kunde jag köpa öl och sprit i butikerna så dom kunde inte göra så mycket åt det så jag söp tills jag däcka :D
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
Tycker inte det är okej att man tillåter sitt barn att dricka.
Håll dig borta så länge som möjligt
Därför tycker jag att 14+ är en bra ålder om man nu vill testa.
jag skulle låta min unge smaka öl/vin vid matbordet så han/hon vet hur det smakar. Det är inte som alla tror att man löper större risk om man har fått smaka hemma och börjat i tidig ålder, snarare tvärtom. Personer som inte har fått smaka hemma, för dem blir det mycket mycket mer spännande, det blir nån slags "frihet" när man fyller 18 och då kan det fortsätta bli mycket värre :(
MÅNGA seriösa undersökningar visar att barn som växer upp med den här "liberala" alkoholsynen, att föräldrarna bjuder hemma etc, många av de barnen dricker just mer.
Sen gällande din undersökning på gymnasiet, hur stort urval frågade ni, och vilken typ av undersökningsmetod använde ni? För även där, de senaste undersökningarna från SCB visar att alkohol bland tjejer rör sig ner i åldrarna, medelåldern va 15, medans hos killar är det tvärt om, där har majoriteten sin första alkohol debut när dom är 17, och den siffran stiger för varje undersökning dom gör. Förklaringen till det är ökad träningsintresse, samt spel, datorer och internet, ironiskt nog.
Jag säger inte att det inte är som du påstår att många som får alkoholproblem började när de var unga. MEN jag tror också på min teori att personer som aldrig har fått smaka hemma också löper en risk att missbruka alkohol när åldern är inne. Min farfar var alkis och han fick inte smaka hemma. För honom var det en frihet som gick överstyr.
Man kan nästan iaf jämföra det här med ciggaretter. Jag fick smaka cigg av morsan när jag var 12-13 år och jag har aldrig börjat röka, förutom feströka då. Snusar gör jag, det smakade jag aldrig, och dels var det självklart också för att man skulle vara lite ball i den 14 åriga kompiskretsen. Självklart är det samma sak med cigg där, men jag tror fortfarande att barn som inte tillåts smaka nån gång tycker det blir spännande och därför testar dom vid 18 års ålder då dom har laglig rätt att gå på krogen...och ibland går det överstyr.
Då drickandet blir ett problem (då du eller dina kompisar märker att du ändrar din nyktra personlighet) är det dags att stanna upp och tänka över vad fan du håller på med.
Men visst, om du nu känner dig tvungen att testa på det, gör det, men drick dig tamigfan inte stupfull.
Man vet själv när man vill testa.
Blev äldre och inte mer förståndig så det blev varje helg istället.
Under någon period så söp jag och grabbarna även på veckodagar med skola dagen efter osv.
Minns en gång när vi gick hem på rasten och drack dålig whiskey.
Nu är jag 21.
Var det värt det? Ja.
Är numera 23 år.
Tycker själv 15+ e lagom att börja. Mina föräldrar har alltid varit förstående och inte gjort en big deal av det. Alla har varit unga och dumma nån gång det är en del av livet :)
Men det där med att ta din farfar som exempel fungerar inte, då kan jag ta mig som exempel. Jag fick aldrig röka, snusa eller dricka alkohol för eller av mina föräldrar. Min första fylla va jag 18. Jag har aldrig rökt en vanlig cigarett i hela mitt liv, inte heller har jag snusat. Inget av det där känns lockande för det är inprogrammerat i min hjärna att det inte är bra.
Hur som haver, vi kommer nog inte komma överens här, du har dina källor och undersökningar, jag har mina. :)
Första gången jag söp en hel kväll och natt var före sommarlovet, strax innan jag skulle fylla 18. Alkohol är både dyrt och onyttigt och det går fint att hålla sig nykter fram tills man är 18 (om man inte saknar social kompetens och måste supa ofc).
Har några polare som detta har hänt för, händer fortfarande för dem ibland! Är 19 btw.
OnT: 14-15+
Folk jag känner som supit och festat mycket sedan de var 14 är inga ljushuvuden direkt nu.
Jag har tröttnat på det nu. Jobbigt att vakna upp dagen efter och ha bränt onödiga pengar på alkohol och må så jävla dåligt (kan dricka 3-4 folköl och ändå må dåligt dagen efter).
Jag är fylletaxi istället, tjäna pengar på alla idioter :)
Sen nån dag efter så kom min morsa på mig att jag hade tagit av farsan.
Nu har de väll gått ca ett halv år sen och de va en stor fest , och min polare hade fixat en hel vodka. Så jag och han delade den , han är sjukt lätt påverkad , men jag klarar rätt mycket (för att vara så ung). Så jag kör på kanske 50 cl vodka med fanta exotic. De är dem två gångerna jag fått i mig rättså mycket. Sen har jag ju druckit lite av cider och öl , men gillar inte öl och inte cider heller (förutom päron cider).
Vet att ni tycker att jag är för ung , iaf dem flesta här på fragbite . Jag tycker de är för ungt om man tex super ungefär 1 gång i veckan .
Sjuan får du i dig på 45-55 minuter, då är du full, men inte så värst. Sen har du ölen för att smutta på hela kvällen oc bli relativt packad. :)
HÄR HAR DU DIN JÄVLA NOLLA, BLIR SÅ LESS PÅ IDIOTER SOM INTE FATTAR ATT ALKOHOL ÄR NYTTIGT!!! AAAAGGGRRRHHH!
http://www.vardguiden.se/Tema/ Alkohol /
http://sv.wikipedia.org/wiki/E tanol
http://www.systembolaget.se/Al koholHalsa /
http://www.can.se/sa/node.asp? node=1497
http://www.fass.se/LIF/lakarbo k/artikel.jsp?articleID=513
jag tror att mina föräldrar säger så för att dom har båda 20-25 års erfarenhet av ungdomar då dom har varit fritidsledare osv så dom vet att ungdomar super.
1. där stog det inget om det ämnet (mestadels endast skit som motsäger ämnet)
2. står ingenting om påverkan hos unga
3. står ingenting om påverkan hos unga (förutom att det ska undvikas)
4. står ingenting om påverkan hos unga (står dock mycket om hur dålig alkohol är för alla)
5. står endast om beroenden?
jaha, starka argument där.
dricker inte då alkohol är dåligt för en diabetiker :| 16 år
Är 16 jag får inga konsekvenser om jag blir busted när jag krökat men jag har aldrig behövt bli hämtad eller kommit hem helt fuckad mina päron märker ju att jag kan ta hand om mig själv och har polare som tar hand om mig när jag fuckar.
Att föräldrar tycker det är ok säger jag generels sett ja till men det beror på barnet.
"mina päron märker ju att jag kan ta hand om mig själv och har polare som tar hand om mig när jag fuckar."
kk
"jaha du är en mesig fjortis.
skit i rädslan och slåss, sluta tänk förfan "
sluta gå off topic kanske?
OT: se #154
är 16 år.
Fick mig att inse att det var smartare att dricka med måtta och gör det även än idag, men självklart så bestämmer även jag mig för att supa till det ordentligt någon gång då och då.
Mina föräldrar började inte acceptera min alkoholkonsumtion förren vid 17års ålder, innan det blev dem väldigt besvikna/ledsna över att jag inte lyssnade på dom de gånger jag kom hem onykter.
Tycker att vid 15 års ålder så borde det vara ett bra tillfälle att testa, och ni bör gärna göra det med era närmsta vänner när ni gör det, ifall att något skulle gå snett.
mvh Stellan
OnT Jag drack första gången med polarna i 6:an tror jag, första fyllan var iaf någon gång i 7:an. Mina föräldrar tycker att det är bättre jag drack med dom i början och testa mina gränser än supa med polarna och däcka i ett dike :P + att när vi var i grekland när jag var 15 kunde jag köpa öl och sprit i butikerna så dom kunde inte göra så mycket åt det så jag söp tills jag däcka :D