1
SvB Tal. Språkets makt och möjligheter
Postat av ary den 11 November 2010, 19:46
13 kommentarer · 1 474 träffar
God kväll, jag tänker inte be er att göra min läxa eller så. Jag har som många andra nu på sista året i gymnasiet nationella i svenska b. Där vi ska skriva ett tal, ur häftet: Språkets makt & möjligheter.
Jag tänker skriva ur artikeln "Klasskillnader syns i språket" på sida 7.
Hur som helst, jag har kommit in lite på invandrare i detta, jag tänker på det att man dömer hunden efter håren. Många känner sig osäkra i närheten av dem. Det jag behöver tips om är följande:
Vart tror ni att folk känner sig otrygga/hotade i närheten av invandrare? T.ex. "Om någon invandrare kör bussen man åker i." Etc.
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Detta är absolut inte ett försök till att skapa en tråd mot invandrare eller folk med annan etnisk bakgrund, det hoppas jag att alla förstår. Så gör det inte till någon "HEJJA SVERIGEDEMOKRATERNA" tråd.
Jag behöver endast lite tips om de ställen ni tror det kan handla om!
Tack på förhand.
Ary!
Jag tänker skriva ur artikeln "Klasskillnader syns i språket" på sida 7.
Hur som helst, jag har kommit in lite på invandrare i detta, jag tänker på det att man dömer hunden efter håren. Många känner sig osäkra i närheten av dem. Det jag behöver tips om är följande:
Vart tror ni att folk känner sig otrygga/hotade i närheten av invandrare? T.ex. "Om någon invandrare kör bussen man åker i." Etc.
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Detta är absolut inte ett försök till att skapa en tråd mot invandrare eller folk med annan etnisk bakgrund, det hoppas jag att alla förstår. Så gör det inte till någon "HEJJA SVERIGEDEMOKRATERNA" tråd.
Jag behöver endast lite tips om de ställen ni tror det kan handla om!
Tack på förhand.
Ary!