1
tunneleffekten
Postat av 宰没 den 15 Februari 2005, 23:50
80 kommentarer · 534 träffar
Hur kan någonting åka igenom någonting annat med hjälp av tunneleffekten? För några år sedan när jag först läste om den tänkte jag att det troligtvis var att atomerna missar varandra och det har jag läst i det här forumet med i två kommentarer, men är det verkligen så simpelt? Elektronernas repellation, den så kallade "normalkraften", existerar ju precis bredvid atomerna i alla dimensioner och inte bara den tredje. Med andra ord borde det fortfarande krävas lika mycket energi att till exempel hoppa igenom jorden ner till dess medelpunkt, som det egentligen ska om man inte lyckas tunnla.
Varför kan någonting ta sig igenom en annan sak? Jag har också en till fråga om någon kan hjälpa mig svara på den; vad är elektromagnetism, den starka respektive den svaga kraften och varför finns t ex elektromagnetiska krafter i en elektron?
Tack på förhand!
EDIT
När jag ändå har gjort en tråd får ni gärna svara på _varför_ ett svart hål läcker energi och hur det fungerar. Jag menar inte när det äter, utan den energi det läcker hela tiden och det som blir dess död vid matbrist.
EDIT
mjolk, jag hoppas du inte har någonting emot den här frågan också:
Kan man tunnla snabbare än c?
Varför kan någonting ta sig igenom en annan sak? Jag har också en till fråga om någon kan hjälpa mig svara på den; vad är elektromagnetism, den starka respektive den svaga kraften och varför finns t ex elektromagnetiska krafter i en elektron?
Tack på förhand!
EDIT
När jag ändå har gjort en tråd får ni gärna svara på _varför_ ett svart hål läcker energi och hur det fungerar. Jag menar inte när det äter, utan den energi det läcker hela tiden och det som blir dess död vid matbrist.
EDIT
mjolk, jag hoppas du inte har någonting emot den här frågan också:
Kan man tunnla snabbare än c?