1
Fysik B! :)
Postat av TJACKBERRY den 3 November 2010, 16:26
9 kommentarer · 602 träffar
Tjäna! Jag fick lite övningsuppgifter av min lärare. Hakade upp mig på tre stycken. Tänkte kolla om någon kan förklara för mig hur dessa ska lösas, det vore snällt!
Här är de:
1. Ett gitter har 465 ritsar/mm. Natriumljus med våglängden 589 nm faller in vinkelrätt mot gittret.
a) Beräkna gitterkonstanten
b) Beräkna avlänkningsvinkeln i andra ordningens spektrum.
2. Brytningsindex för natriumljus i etanol är 1.362.
a) Hur stor är ljushastigheten för detta ljus i etanolen?
b) Hur stor är våglängden för natriumljus i etanol? Våglängden i vakuum är 589 nm.
3. En svartkropp utstrålar effekten 0.54 W, när temperaturen är 320˚C. Hur stor blir effekten om temperaturen höjs till 640˚C?
Jag kan inte göra min "läxa" själv eftersom jag inte vet hur jag ska göra, så sådana kommentarer behövs inte :)
Här är de:
1. Ett gitter har 465 ritsar/mm. Natriumljus med våglängden 589 nm faller in vinkelrätt mot gittret.
a) Beräkna gitterkonstanten
b) Beräkna avlänkningsvinkeln i andra ordningens spektrum.
2. Brytningsindex för natriumljus i etanol är 1.362.
a) Hur stor är ljushastigheten för detta ljus i etanolen?
b) Hur stor är våglängden för natriumljus i etanol? Våglängden i vakuum är 589 nm.
3. En svartkropp utstrålar effekten 0.54 W, när temperaturen är 320˚C. Hur stor blir effekten om temperaturen höjs till 640˚C?
Jag kan inte göra min "läxa" själv eftersom jag inte vet hur jag ska göra, så sådana kommentarer behövs inte :)