Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Stockholmsbor: Är SL för dyrt för dig?

Postat av deafen den 2 September 2010, 19:03
23 kommentarer · 421 träffar
Nu den 19 septemper är det som bekant val. Det är faktiskt tre olika val: Riksdagsval, landstingsval och kommunalval.

Om man väljer att rösta i landstingsvalet så kan man vara med att påverka vad som ska göras i Stockholms län. Bland annat regleras kollektivtrafiken på landstingsnivå.

Att resa med SL har blivit orimligt dyrt på senare år. Stockholm är en av de dyraste städerna att åka kommunaltrafik i Europa. Att resa en enkelresa genom alla zoner kostar 60:- för en person över 19 år. Jag kommer ihåg för några år sedan när det kostade 20:- var man än åkte. Ett 30-dagarskort kostar 690:- om du är över 19 år och ej studerar.

Jag bor nära tåget och det är väldigt enkelt för mig att ta tåget till jobbet, men det kostar 39:- per dag att pendla med månadskort, 5 dagar i veckan. Det blir alltså billigare för mig att ta bilen till jobbet i bensinkostnad istället för att köpa ett busskort och åka kommunalt.

Om det blir billigare med bil än kommunalt så måste det vara något som är fundamentalt fel, ur miljösynpunkt en katatrof eftersom detta uppmuntrar alla att välja bil istället för att åka kommunalt.

I riksdagsvalet luter det åt alliansen för min del. Men i landstinsvalet finns inga konkreta löften på att göra något åt SLs priser.

V, S och MP kommer att sänka priset på SL-kort till 650:-. MP och V vill dessutom höja gränsen för reducerat SL-kort från 19 till 22 år.

Jag tycker att detta är en såpass viktig fråga så jag kommer att rösta rött/grönt i landstingsvalet. För mig är det oförståeligt hur det kan bli dyrare att åka kommunalt än att ta bilen.

Era synpunkter om SLs priser? Kommer ni att rösta i landstingsvalet?

Kommer du att rösta i landstingsvalet?

17 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

23 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 23 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..