Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

De och dem

Postat av qewq2 den 30 Augusti 2010, 17:26
11 kommentarer · 69 träffar
Nu får alla tycka att jag är HUR dålig som helst om ni vill. Men det är såhär. I hela grundskolan (1an-9an) så har alla lärare jag haft sagt att jag kan skriva ''dom'' om jag vill istället för de och dem. Under mellanstadiet har jag trott att när jag börjar högstadiet så ska dom förklara för oss när man ska skriva de och när man ska skriva dem. Men istället har dom sagt till oss att det är okej att skriva ''dom''.

Har även nyligen fått reda på att det är grammatiskt korrekt att skriva ''dom''.

MEN! Nu när jag har börjat på gymnasiet så frågade en tjej våran svenska-lärare om vi får skriva ''dom'' och våran (väldigt gamla och stränga) svenska-lärare sa att det är absolut förbjudet, gör man det blir det poäng avdrag. Då sa tjejen att det är ju faktist grammatiskt korrekt nu för tiden att skriva ''dom'', lärarens svar på detta blev ''kanske det, men inte här!''.

Så nu undrar jag: När ska man skriva ''de'' och när ska man skriva ''dem''?

(Det är helt okej att klaga och vara irriterade på mig över att jag inte vet det, så kommer det någon taskig liten kommentar om hur korkad jag är eller liknande - så skitsamma!)

(Och jag beklagar alla stavfel ni måste stå ut med.)
Föregående tråd

11 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar