Hur kommer det sig att personer som tror på gud minskar? Sverige har varit ett väldigt religiöst land. Som t.ex. när Karl XI låg illa till när dansken kom så höjdes moralen genom att Sverige var "guds folk", vi kunde inte förlora med gud på våran sida. Och på slagfälten fick soldaterna mod från tron på gud. Det var ingen idé för dem att försöka ducka från kulorna, för det var ändå gud som bestämde om du skulle dö eller inte.
Kolla in denna bild:
http://sv.wikipedia.org/wiki/F il:EU_Belief_in_god.svg
Om ni skrollar ner lite så ser ni vad färgerna har för betydelse.
Sverige har cirka 20% troende om man nu kan lita 100% på detta. Det är väldigt lite om man jämför med vissa andra länder och hur kommer det sig? Har folk i andra länder det så förjävligt att dom ber gud om hjälp eller är det vi svenskar som inte för över våran tro till våra barn?
Vad tror ni? Kommer tron tillslut dö ut eller kommer det fler troende igen? Är det andra religioner som tar över? Är det medierna som fått folket att bli skeptisk? Vågar inte ungdomar att tro på gud öppet i rädsla av att bli trackad av ateister?
Är det så att många tror att en gud är overkligt? Men! Vem är ni som bestämmer vad som är verkligt och overkligt på denna jord? Bara för att man inte har upplevt det eller om man inte kan bevisa det så behöver det inte var overkligt eller? Är spöken overkliga? För många är spöken bara skitsnack, för andra är det verkligt. Jag tror stenhårt på spöken och andar, många håller med mig och många gör det inte.
btw så är jag agnostiker.
Folk verkar inte fatta att jag är agnostiker. Läs på det innan ni kommenterar era löjliga kommentarer om att jag dum som tror på gud o bla bla bla.. grow up