Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Värdefull tavla - men finns den?

Postat av hundvalpen den 18 Juli 2010, 18:39
98 kommentarer · 5 989 träffar
118100 har ju sin fina tjänst "svar på allt" ( http://spa.118100.se /) så jag tänkte att jag skulle prova detta, upp till bevis alltså.

Bakgrund:

Min morfar är en mycket förmögen man och har en, vad han säger är en äkta oljemålning av Bruno Liljefors. Den är fantastiskt vacker men jag får inte ihop alla pusselbitar, låt mig berätta.

Tavlan föreställer ett par gäss som är ute på en våtmark, kan inte visa bild nu tyvärr då tavlan är på landet och jag skriver från min iPhone. Tavlan är signerad Bruno Liljefors, och under namnet står årtalet 1939.

Av ren nyfikenhet började jag söka fakta om detta verk då tavlan enligt morfar är värd minst 100.000 kr. Efter lite research vet jag samtidigt att andra tavlor av denna man har värderats till upp emot 450.000 eller mer, per tavla alltså.

När jag tittar på hans verk på internet så hittar jag inte den här tavlan. Jag vet dessutom att han dog år 1939, dvs samma år som tavlan enligt underskrift är målad.

Morfar har en hel del värdefulla tavlor och han var en gång hemma hos en annan konstnär och då hon berättade för honom att hon hade cancer så köpte han ett par till då verken ofta ökar i värde efter konstnärens bortgång :P Så han är rätt konstintresserad och kunnig.

Jag vill inte tro att den här målningen är fejk, men eftersom jag inte hittar den någonstans så blir jag lite konfunderad. Kan det vara Liljefors allra sista verk som gubben lagt vantarna på? Känns ju rätt otroligt om jag får säga mitt. Samtidigt är det lite svårt att sitta och köra lite hundra procentig googling på en mobiltelefon.

Jag har i alla fall satt 118100 på fallet och dom tar en god tid på sig måste jag säga. Dom är väl igång och ringer runt till konstexperter och annat ;)

trådens syfte var hur som helst att fråga om det är någon som vet något om tavlan, eller om ni vill googla lite. Jag har fotat den och bild kommer upp ikväll då jag tänkte ta bilen tillbaka till stan. Hoppas

på goda nyheter från 118100 i alla fall.

Edit: Har nu rett ut allting och för intresserade finns full genomgång i #93.
Tack för visat intresse =)

98 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 98 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..