Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Mamma är alkoholist.

Postat av alpe den 15 Juni 2010, 03:06
99 kommentarer · 733 träffar
Min mamma var den duktiga, snälla och perfekta mamman för ca 7-10 år sedan.

Hon behandlade alltid mig och mina två syskon med respekt, var väldigt snäll och ödmjuk och allt vad en mamma ska vara.

Sedan separerade hon och pappa och efter ett tag träffade hon en ny man (detta kanske var för ca 7 år sedan) och denna man hon träffade hade i sin ungdom varit heroinist men blivit kvitt sitt beroende långt innan dom träffades.

Allt var frid och fröjd tills dom sakta började dricka alkohol. Först började det hela med att dom bara drack på helger, inget mer med det liksom men sedan så utökade det hela till att dom drack även på söndagskvällar och dom skulle iväg och jobba på måndagsmorgonen.

Morsan var väldigt hemlig med sitt drickande och hon "skåpsöp" en hel del, gömde undan sina vinglas i olika skåp i köket etc men vi ungar hittade ju detta relativt enkelt.

Och så fortsatte detta under många år och det blev värre och värre, dom var konstant full varje helg och jag var inte alls sugen på att ta hem kompisar som ni kan förstå.

Nu däremot om vi snackar nutid är det helt kört, mamma är sjukskriven pga arbetsskada och det är osäkert när hon kommer tillbaks till jobbet, OM hon kommer tillbaka då det finns risk att hon inte kan forsätta med det jobbet.

Eftersom att hon är sjukskriven så super hon varje dag, ligger bara i sängen och kollar på tv samt skåpsuper och det är så tragiskt att se sin mamma som har varit så "fin" av sig förr när man var mindre till detta - en alkis som inte verkar leva för något.

Hennes man jobbar varje vardag men dricker såfort han kommer hem från jobbet, dock så håller han det till en ganska god nivå om man säger så och han blir inte dyngrak.

Dom bråkar konstant hela tiden och dom är verkligen inte lyckliga med varandra kan jag säga er och dom hotar med att lämna varandra men det blir aldrig av.

Dom har inga intressen alls förutom att supa och det enda dom gör när dom är lediga är att kolla på tv och dricka alkohol.

Dom har inga vänner kvar och många utav våra släktingar tröttnar såklart på dom.

Jag är den äldsta av mina syskon och bor fortfarande hemma, söker jobb om dagarna och vill flytta så fort som möjligt, syrran tog nyss studenten och brorsan ska börja på gymnasiet.

Förr konfronterade vi dom hela tiden men inget hjälpte - det blev inte bättre så nu orkar vi inte ens bry oss då vi har en pappa som är underbar.

Men visst fan är det jobbigt att se sin morsa helt under isen och bryr sig inte om någonting längre - det hela blev värre då hon blev sjukskriven som jag tidigare har nämnt.

Finns det något att göra i min sits? Har pratat med både mormor och morfar och dom är väldig ledsna över det hela och dom har också försökt pratat med dom men inget hjälper så dom har också gett upp.

Då det inte är ofta som morsan är nykter så kan man inte prata med henne om detta och när hon väl är nykter så förnekar hon det eller blir flyförbannad och byter snabbt ämne.

Jag är faktiskt rädd att det slutar med att hon super ihjäl sig, alternativt tar livet av sig och mina syskon och jag känner oss så maktlösa, vi har försökt med allt känns det som!

Eller är det bara att acceptera det faktum att hon är en alkoholist och måste själv vilja ta tag i det hela? Känns dock jobbigt att bara se på då hennes liv går till spillo - man ser på henne att hon ser äldre ut än vad hon egentligen är.

En till sak kanske ska tilläggas och det är att jag inte har berättat om min mammas alkoholberoende till någon kompis, inte ens till mina närmaste vänner samt berättade inte ens för mitt ex då det känns så pinsamt och att jag är rädd för att dom ska se "ner" på mig vilket är en sjuk tanke egentligen då det inte är jag som lider av detta beroende. Även fast några vänner förmodligen vet om det på ett eller annat sätt då syrran har berättat det för hennes kompisar med jag själv är väldigt tyst om det hela och skäms men det vore gudomligt skönt att kunna berätta det hela för sina närmaste vänner.

Någon annan som har/är varit i min sits som vill dela med sig?

Tack för att ni orkade läsa.

Edit: Råkade stava fel på Alkoholist i rubriken, hoppas att någon kan rätta detta.
Föregående tråd
Nästa tråd

99 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 99 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..