Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

matte c-kunniga se hit, ni kan rädda liv

Postat av theironist den 6 Juni 2010, 22:17
9 kommentarer · 189 träffar
tjena fragbite!

hoppas alla mår bra, vem kan inte göra detnnär sommarlovet är nåra dagar i väg och vädret är så här fint?

dock så har jag ett hinder som måste undvikas innan skolan e slut och det stavas matte c.

nationella gick åt helvete, tror det är 50/50 om jag klara det eller inte. i fredags på mattelektionen uppenbarades dock ett litet hopp. alla i klassen fick ett papper med 6 uppgifter som man skulle lösa över helgen och spm endast kunde påverka ditt betyg positivt.

jag har alltså en chans att klara det, tänkte jag! sen såg jag uppgifterna... de är åt helvete svåra. läs nedan

1. Rita graen till en funktion. Funktionens derivata ska anta värdet 2 där grafen skär y-axeln. I övrigt får du själv välja hur grafen ska se ut.

2. Rita graferna till två andragradsfunktioner. Båda funktionerna ska ha en derivata som antar värdet 0 där graferna skär y-axeln.

I övrigt får du själv välja hur graferna ska se ut. Ange också funktionsuttrycken.

3. Bestäm de villkor som måste gälla för koeffivienterna a, b och c i andragradsfunktionen f(x) = ax^2 + bx + c för att funktionens graf ska

ha en lokal maximipunkt på den positiva y-axeln.

4. Bestäm två andragradsfunktioner vars grafer har ett lokalt minimum i punkten (1, 0).

5. Bestäm en tredjegradsfunktion f(x) = ax^3 + bx^2 + cx + d vars graf har ett lokalt maximum på y-axeln och ett lokalt minimum i punkten (1, 0).

6. Bestäm de villkor som måste gälla för koefficienterna a, b, c, och d i tredjegradsfunktionen ax^3 + bx^2 + cx + d för att funktionens graf ska ha ett

lokalt maximum på y-axeln och ett lokalt minimum i punkten (1, 0)

så min fråga är om det finns några matte c-kunniga därute som tycker detta är lätt som en plätt och som skulle kunna visa några bra lösningar?

isf skulle jag bli evigt tacksam!

tack på förhand, peace&love
Föregående tråd
Nästa tråd

9 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 9 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..