1
Matte B Hjälp!
Postat av fREAST den 31 Maj 2010, 19:53
7 kommentarer · 299 träffar
Här kommer den;
Det finns en typ av spelautomat (enarmad bandit) som innehåller två hjul med sex figurer på varje hjul (1 äpple, 2 bananer och 3 apelsiner).
Hjulen snurrar oberoende av varandra när man drar i armen och stannar sedan slumpmässigt och en frukt blir synlig på varje hjul.
Avgiften för ett spel är en krona. Vinst erhålls då hjulen stannar så satt de visar likadana frukter.
1) Undersök laborativt sannolikheten för händelserna:
2 äpplen
2 apelsiner
2 bananer
2 olika frukter
med hjälp av två tärningar. Tärningarnas sidor kan representera de olika frukterna.
2) Gör en teoretisk beräkning av sannolikheten för de olika händelserna. Jämför med resultatet från den laborativa undersökningen (uppg 1.)
3) Ge förslag på hur stor vinsten ska vara då 2 äpplen, 2 bananer respektive 2 apelsiner blir synliga. Beräkna hur mycket ägaren av spelautomaten då troligen tjänar om man spelar 1000 gånger.
4) För händelsen två apelsiner väljer ägaren mellan att betala ut pengar eller ge ett gratis spel. Gör en jämförelse av hur mycket ägaren tjänar vid de två alternativen.
MVH
Det finns en typ av spelautomat (enarmad bandit) som innehåller två hjul med sex figurer på varje hjul (1 äpple, 2 bananer och 3 apelsiner).
Hjulen snurrar oberoende av varandra när man drar i armen och stannar sedan slumpmässigt och en frukt blir synlig på varje hjul.
Avgiften för ett spel är en krona. Vinst erhålls då hjulen stannar så satt de visar likadana frukter.
1) Undersök laborativt sannolikheten för händelserna:
2 äpplen
2 apelsiner
2 bananer
2 olika frukter
med hjälp av två tärningar. Tärningarnas sidor kan representera de olika frukterna.
2) Gör en teoretisk beräkning av sannolikheten för de olika händelserna. Jämför med resultatet från den laborativa undersökningen (uppg 1.)
3) Ge förslag på hur stor vinsten ska vara då 2 äpplen, 2 bananer respektive 2 apelsiner blir synliga. Beräkna hur mycket ägaren av spelautomaten då troligen tjänar om man spelar 1000 gånger.
4) För händelsen två apelsiner väljer ägaren mellan att betala ut pengar eller ge ett gratis spel. Gör en jämförelse av hur mycket ägaren tjänar vid de två alternativen.
MVH






