Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Matte tips!

Postat av guyfawks den 27 Maj 2010, 09:52
1 kommentarer · 189 träffar
Tjena FB! Behöver seriöst hjälp :O

Nu är det såhär att jag har lite problem med en matte uppgift och behöver just eran hjälp. Jag vet att folk ogillar att hjälpa andra men skulle vara jävligt tacksam för lite tips om hur man kan lösa denna.

Frågan:

En jeep kan sammanlagt ta 200 liter bensin i tanken och i lösa dunkar. Jeepen kommer 2.5 km på 1 Liter bensin.

Anta att du ska färdas 1000 km in i öknen och bränsle bara finns vid startpunkten och vid målet. Vill du klara färden måste du först placera ut bensin i depåer längs färdvägen.Hur mycket bränsle går det åt och var sla dunkarna placeras ut? Finn en lösning på problemet, gärna en som är "så bra som möjligt"!

Detta är då frågan jag behöver hjälp med.

Jag har räknat ut följande 1000 km = 400 L bensin

Bilen kan ta sig fram 500 km om den är fulltankad med bensin.

samt får man inte bara placera ut 200 L bensin vid halva vägen man ska lösa uppgiften med hjälp av att man kör ut med bilen och dumpar bensin och sedan kör tillbaka.

Tack på förhan kära 30 slakare :)
Föregående tråd
Nästa tråd

1 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 1 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..