1
Kluring of the day
Postat av dabbe den 20 Maj 2010, 18:23
30 kommentarer · 730 träffar
Tre forskare blev tillfångatagna av infödings-kannibaler djupt inne i en djungel. Innan dom skulle ätas gav Kannibalhövdingen en sista chans för en av dom att överleva. Han band fast dom vid tre pålar som stod på rad i marken så att forskaren längst bak såg dom båda andra framför sig, den i mitten såg bara den längst fram och forskaren längst fram såg alltså ingen. Efter det tog han fram fem små mössor, tre svarta och två vita och visade dom för forskarna. Sedan satte han en mössa på varje forskare och den som först kunde lista ut vilken färg på mössan han hade skulle släppas fri.
Efter tio minuter skrek han längst fram som inte såg någon annan: "Jag har en svart mössa på mig!". Han hade rätt och släpptes fri.
Hur kunde han veta det?
*Man kunde alltså inte vrida huvudet bakåt, se sin egen mössa eller liknande. Svaret är inte heller att han gissade.. Den längst bak såg dom två andras mössor, den i mitten såg den längst frams mössa och den längst fram såg ingen mössa alls.*
Den som svarar rätt först är bäst hihi
#6 sparvel vann och har svaret.
Efter tio minuter skrek han längst fram som inte såg någon annan: "Jag har en svart mössa på mig!". Han hade rätt och släpptes fri.
Hur kunde han veta det?
*Man kunde alltså inte vrida huvudet bakåt, se sin egen mössa eller liknande. Svaret är inte heller att han gissade.. Den längst bak såg dom två andras mössor, den i mitten såg den längst frams mössa och den längst fram såg ingen mössa alls.*
Den som svarar rätt först är bäst hihi
#6 sparvel vann och har svaret.