Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Info(moped(trim) mekaniskt)

Postat av XeloNe den 5 Maj 2010, 20:32
18 kommentarer · 507 träffar
Hej, börjar bli trött på alla som frågar "hur fort kommer den gå i axx?"

Nu lägger jag ut denna tråd så hoppas många får sina svar annars kan man maila mig.

70% av det trim som är bra sitter i koppling och variator det som är svårast

Man kan aldrig veta hur moppen kommer gå innan man bytt sakerna, det kan bero allt från skick till däck.

Vanligt trim är att man byter rör, då finns det olika sorters kammare på röret som ger olika effekter på olika varv, vanligt är lågvarviga rör som ger dig fullt ös från lågt varv till mellan exempel (10->50) Exempel på högvarvigt rör är när den går segt till 50 och därefter krämar på. Självklart gäller detta inte cross moppar då du på annat sätt påverkar ditt varvtal genom växlarna. TIPS: Kolla när du köper röret om de är lågvarvigt eller högvarvigt och sedan på vad du vill ha det till låg är bra för stunt bakan osv tycker jag, högvarvigt för top speed.

Förgasare: Större munstycke= innebär att du har en skruv med ett hål i du byter ut med en skruv med större hål i, detta gör så att bensinen rinner snabbare in i förgasaren och därefter till cyllindern. du kan även bestycka om den (dvs bygga om den) men de rekomenderar jag inte.

Insprut: inte så inläst men det gör så att bensinen åker direkt in i cyllindern. Detta kan du trimma din datorbox som styr. Vanligast är med en Gamboy color.

Variator:

En variator är ofast strypt med en distans bricka som sitter vid eller på bussningen där remmen går, den gör att remmen inte kan tryckas upp helt mot sidan där variatorvikterna är och sidan mot kylflänsen. När den är långt nere är det högt vrid(acc) och låg top men desto fortare moppen går desto mer trycker den upp remmen. Man tarbort v-ringen för att remmen ska gå högre upp. På vissa får man svarva ner den(*1)

Koppling: Koppling är det som gör att du kan stå stilla på tomgång och bakdäcket inte snurrar, när kopplingsskålen börjar bli blå/lila bör du verkligen byta ut den. det är magnetiskt och fungerar ungefär som en trumbroms desto mer gyrokraft desto mer "greppar" den och ger ut effekten till bakdäcket. Fjädrarna kan man byta till hårdare (små fjädrarna) då måste motorn vara i mera varv för att bakhjulet ska snurra och då får du all effekt vid samma tillfälle. Kopplingen har även en stor fjäder på insidan man kan byta till (oftast hårdare) detta gör man för att då pressas remmen ut längst sidorna likt med v-ringen fast detta gör man för acc annars en mjuk fjäder (jag rekomenderar stenhård körde på en från derbi på en boatian då fick man använda skruvstäd)

Cyllinder: cylindern även kalla hjärtat, trim tips på den är att köpa större, eller sport. skillnaden på 50cc sport eller 50 orginal är att sport kanalerna är grövre och det rinner lättare mer bensin och ut med mer avgaster, man kan även fila upp sin egna.

Kolv: Ska man ha en som är så tät som möjligt, det höjer kompet DVS trycket som måste göras för att den ska röra på sig. det går åt mer tryck och ger mer tryck.

1* VIKTIGT GÖR DETTA INTE OM DU INTE KAN DET. Kapa ej då får du endå inte ut någon effekt och det är lätt att saker

vibrerar loss och splines går sönder

sluta skriv"axx" så blir jag glad :)

Edit: jag hade min aerox med 50 cc gick i 114kmh kmr inte håg aerox modellen men den hade analog varvräknare. 114kmh enligt gps, laser och "du kör för fort skylt(elektronisk)
Nej jag hade 2 moppar till.

Nej jag har bara 1 moppe kvar.

Ja jag åker bil och har en 940 16V T med 320HK på papper.

Har ni mera frågor får ni gärna skriva mail på fragbite eller på msn mp___07@hotmail.com

Bra info?

33 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

18 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 18 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..