Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Min stång är snabbare än ljuset?

Postat av Geds den 2 Maj 2010, 03:47
14 kommentarer · 227 träffar
Hejsan!
Den här frågan kom upp på mitt favoritbord igår men fick aldrig ett vettigt svar.

Frågan är enkel - Om jag håller i ena änden av en 5 ljusår lång extremt fast pinne med högre densitet än nån neutronstjärna - och någon annan håller i andra änden, är det då möjligt att kommunicera med en hastighet som överskrider ljuset?
Genom att helt enkelt föra den fram och tillbaks mellan oss.

Detsamma om ett 5 ljusår långt rör fullt med kulor ligger mellan oss, och ännu en kula stoppas i röret. Det kan väl omöjligt finnas en kula mer i röret än vad som får plats. Därmed borde en kula falla ut simultant som en stoppas in.

En liten illustration: http://i40.tinypic.com/2130xtu .jpg

Självklart krävs det overkligt mycket energi för att kunna flytta något med den massan som krävs för att sammanhålla något som är så långt.
Men låt oss säga att vi har en hel del kraft tillgodo samt att vi är långt ute i interstellär rymd där man slipper gravitation från olika håll.

Så, varför funkar inte något som verkar så logiskt?
Nästa tråd

14 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 14 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..