1
SO, samhälle
Postat av tomtenärhär den 18 April 2010, 05:40
11 kommentarer · 174 träffar
Tja!
Har SO prov om några dagar och undrar om någon vet något om någon/några av dessa saker.
Vet du hur ett val till riksdag, kommun och landsting går till i Sverige?
Förklara vilka riskdagens och regeringens uppgifter är och kunna redogöra för hur Sverige styrs.
Beskriva hur arbetet i riskdagen går till.
Förklara vad som menas med begreppen demokrati och diktatur.
veta vilka Sveriges grundlagar är och kunna beskriva dem kortfattat.
Kunna förstå och förklara hur du som medborgare i Sverige på olika sätt kan påverka ett lands politik.
Redogöra för o jömföra en demokrati och en diktatur o se ev fördelar och nackdelar med systemen.
förklara sambandet mellan riksdag och regering, kunna reflektera över vem som har den egentliga makten i Sverige och motivera svaret.
Kunna föra ett resonemang kring demokratin i Sverige, är den alltigenom fungerande? argumentera för och emot.
Reflektera över och analysera demokratins förändring historiskt sätt.
Skulle vara väldigt shysst om någon kan hjälpa lite. Jag kan själv det mesta av det, men jag vill få mera information och veta mera om varje fråga.
Tack på förhand.
Har SO prov om några dagar och undrar om någon vet något om någon/några av dessa saker.
Vet du hur ett val till riksdag, kommun och landsting går till i Sverige?
Förklara vilka riskdagens och regeringens uppgifter är och kunna redogöra för hur Sverige styrs.
Beskriva hur arbetet i riskdagen går till.
Förklara vad som menas med begreppen demokrati och diktatur.
veta vilka Sveriges grundlagar är och kunna beskriva dem kortfattat.
Kunna förstå och förklara hur du som medborgare i Sverige på olika sätt kan påverka ett lands politik.
Redogöra för o jömföra en demokrati och en diktatur o se ev fördelar och nackdelar med systemen.
förklara sambandet mellan riksdag och regering, kunna reflektera över vem som har den egentliga makten i Sverige och motivera svaret.
Kunna föra ett resonemang kring demokratin i Sverige, är den alltigenom fungerande? argumentera för och emot.
Reflektera över och analysera demokratins förändring historiskt sätt.
Skulle vara väldigt shysst om någon kan hjälpa lite. Jag kan själv det mesta av det, men jag vill få mera information och veta mera om varje fråga.
Tack på förhand.