Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

CSN: Lån & Studier

Postat av Cta den 13 April 2010, 19:39
6 kommentarer · 73 träffar
Hejsan allihopa

Jag har funderat på att ta ett lån när jag börjar studera i Stockholm nästa sommar. Jag har räknat lite lätt på hur mina utgifter kommer att se ut. Hyran i Stockholm antar jag är dyr, därför har jag satt det på runt 4000:- i månaden, sedan tillkommer mat och liknande på 2000:-. Utbildningen som jag tänker går kostar mellan 70.000 och 80.000 tusen, vilket man kan betala av direkt eller delbetala 4.300 / 6.700 varje månad. Det står i broschyren som jag fick om utbildningen att den är heltid, med studiestöd och merkostnadlån, man kunde använda det till utbildningens avgift.

Problem som uppstår då är att lånen inte räcker till. Jag använde mig av CSN:s egna "lånräknare" ( https://www.csn.se/rut/utanper sonligauppgifter.do )
Där fick jag fram att för tjugo veckor kunde jag får 30.000 i lån + bidrag. Merkostnadslånet får jag 1.350 per kalendervecka. Summerat blir då detta 50.000~. Det räcker ju inte ens till avgiften för utbildningen. Jag har ingen aning hur det har tänkt sig, att sån här ska gå ihop. Jag behöver minst låna 15.000:- i månaden om det ska kunna funka. Någon som kan detta bättre hur lån och bidrag funkar, samt har jag missat något?
Föregående tråd

6 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 6 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..