1
Ljuset långsammare än man trott?(Teori)
Postat av Mendokusaii den 12 April 2010, 00:13
75 kommentarer · 338 träffar
Vi säger att du står med en lampa på 1km avstånd ifrån 1 vägg.
Du tänder och släcker 1 gång.
Ljuset som utlöser ifrån din lampa och transporteras 1km längre bort på väggen.
Så skulle detta väldigt kort tid för ljusets hastighet(299 792 458 m/s) hade transporterats så snabbt att du inte hunnits blunda.
Men något som vi inte tänkt på innan är att det finns vatten partiklar i luften/atmosfären som vi lever i.
Skulle ljuset reflekteras med vatten partiklarna så skulle de för minska transporten av ljusets hastighet till väggen, right?
Så mina beräkningar är om vi säger att 1 vatten partikel skulle ta bort ca 0.01m/s och det finns miljoner i väggen, skulle de ligga runt 3m/s skillnad.
Det är mycket!
Så jag tycker man ska ta och ändra på Ole Römers teori om farten som ljuset transporterar sig i.
299 792 455 m/s Låter bättre och är som sagt rätt.
Ge lite kritik!
För er som påstår er att vara så smarta här på fragbite och säger att NI vet så mycket om allt.
Kan ju ta ett test här
http://www.mensa.se/HTML/testD /start.html
Sen printa och lägga upp.
edit:
Inte för att låta enformig.
Men mina teorier är i viss form rätt och kommer därav inte kunna rättas av nollor här på fragbite.
Ursäkta för att jag yttrat mig, jag lämnar nu här tråden.
Fick ju bara reda på att 80% bara är copycats på fragbite och sen ska argumentera med något som de läst 1 gång på en hemsida.
Mina teorier knäcker era små hjärnceller så himla lätt och det är fan fakta.
Ha en bra dag.
och dagen där efter den..
osv
"Man kan inte knäcka alla, speciellt inte Tiiger!"
Du tänder och släcker 1 gång.
Ljuset som utlöser ifrån din lampa och transporteras 1km längre bort på väggen.
Så skulle detta väldigt kort tid för ljusets hastighet(299 792 458 m/s) hade transporterats så snabbt att du inte hunnits blunda.
Men något som vi inte tänkt på innan är att det finns vatten partiklar i luften/atmosfären som vi lever i.
Skulle ljuset reflekteras med vatten partiklarna så skulle de för minska transporten av ljusets hastighet till väggen, right?
Så mina beräkningar är om vi säger att 1 vatten partikel skulle ta bort ca 0.01m/s och det finns miljoner i väggen, skulle de ligga runt 3m/s skillnad.
Det är mycket!
Så jag tycker man ska ta och ändra på Ole Römers teori om farten som ljuset transporterar sig i.
299 792 455 m/s Låter bättre och är som sagt rätt.
Ge lite kritik!
För er som påstår er att vara så smarta här på fragbite och säger att NI vet så mycket om allt.
Kan ju ta ett test här
http://www.mensa.se/HTML/testD /start.html
Sen printa och lägga upp.
edit:
Inte för att låta enformig.
Men mina teorier är i viss form rätt och kommer därav inte kunna rättas av nollor här på fragbite.
Ursäkta för att jag yttrat mig, jag lämnar nu här tråden.
Fick ju bara reda på att 80% bara är copycats på fragbite och sen ska argumentera med något som de läst 1 gång på en hemsida.
Mina teorier knäcker era små hjärnceller så himla lätt och det är fan fakta.
Ha en bra dag.
och dagen där efter den..
osv
"Man kan inte knäcka alla, speciellt inte Tiiger!"
Teorin är?
107 personer har röstat