Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Argumenterande tal - mot rökning

Postat av haxboegen den 9 April 2010, 17:47
112 kommentarer · 23 436 träffar
Jag har ett erbjudande, vad sägs om:

· matt och glanslöst hår

· missfärgade fingrar som luktar illa

· gula tänder

· påskyndat åldrande med tidiga rynkor, särskilt runt munnen

· dåligt smak- och luktsinne.

· sämre blodcirkulation. Dvs. grå och blek hy, lättare att frysa samt kalla händer och fötter.

· en förändrad hormonbalans i kroppen. För tjejer: utseendet och rösten manligare samt en ökad hårväxt på kroppen och i ansiktet.

· du kan få betala med ditt liv

Någon som vill anta erbjudandet? Det är samma sak som att fråga: Hur många vill börja röka? Ingen? Inte jag heller.

Men tyvärr har jag inget val på de flesta offentliga uteplatser. Man säger passiv rökning men jag vill snarare kalla det ofrivillig rökning.

Det var inte jag som valde att bombardera mina lungor med farliga gifter i väntan på bussen. Det var inte jag som valde att suga i mig lite cigarettrök efter maten på restaurangbesöket.

Det var heller inte jag som valde att återanvända ett helt illaluktande moln i kön till karusellen. Men på alltför många allmänna platser i dag är det inte jag som väljer om jag vill röka eller ej. Jag önskar att den tobakslag som finns i dag skulle förändras så att det försvårar för dem som röker och gynnar oss övriga människor som försöker andas.

Att röka innebär inte bara att servera sina egna lungor på mer än 2000 farliga ämnen som bland annat nikotin, tjära, arsenik, ammoniak, bly, aceton, etanol, kvicksilver och nickel listan är lång. Utan rökaren bidrar även till att 500-1000 icke rökare årligen dör i lungcancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom bidrar personen till att barn utvecklar astma och allergier.

Det finns alltså en tobakslag som säger att det är förbjudet att röka i skolan eller i andra lokaler där barn och ungdomar vistas, inom kollektivtrafiken dvs på bussar, tåg och båtar, i offentliga lokaler, det vill säga i butiker, teatrar och konferenslokaler osv.

Och det respekterar ju alla. Jag har i alla fall aldrig sett någon röka på bion eller i klassrummet eftersom där säger moralen ifrån.

Men vem bryr sig om moral och lagar utomhus? Röken terroriserar omgivningen på busshållsplatser och tågstationer. Röken terroriserar omgivningen utanför skolporten och precis innan fritidsgården. Röken terroriserar omgivningen utanför butikerna och konferenslokalerna. Och som om det inte var nog med det terroriserar röken omgivningen i hela 20 minuter från det att de vidrigt missfärgade fingrarna fört cigaretten till munnen en sista gång. Trots att glöden på cigarettens spets försvunnit för all evig tid under skosulan fäster sig denna kväljande gas fast i hår, kläder, lungor och förgiftar allt i närheten.

Det är bara att välja. Leva förnuftigt eller farligt.

Diskutera fritt runt ämnet och berätta vad ni tycker om rökning.
Nästa tråd

112 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 112 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..