Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ang.

Postat av notor!ous den 7 April 2010, 22:09
4 kommentarer · 214 träffar
Hejhej,

först och främst vill jag bara poängtera att jag inte skriver den här tråden bara för att vara petig, för att visa mina skillz^ i svenska, etc., utan för att det helt enkelt kan vara bra att veta :)

"Dom" är talformen (eller vad fan det nu kallas) av orden "de" och "dem" (som betyder samma sak, men används i olika sammanhang). Jag har sett många använda "dem" när de borde ha använt "de", och vice versa.

Nu till poängen med den här tråden: ett enkelt sätt att veta om man ska använda "de" eller "dem", är att byta ut de/dem mot jag/mig. Om "jag" passar in i meningen, ska "de" användas, och om "mig" passar in i meningen, ska "dem" användas. Exempel:

Jag rushade cw. Mig rushade cw. Här är det "jag" som passar in i meningen, och det är då alltså "de" som bör användas ("de rushade cw").

Han skrek åt jag. Han skrek åt mig. Här är det "mig" som passar in, och då ska "dem" användas ("han skrek åt dem").

Tack och hej, leverpastej :pPpPpPpPpPPpPpPppPPp

EDIT: har inte en aning om vad som hände med rubriken, men tråden skulle heta "Ang. de och dem"

4 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 4 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..