Telia med tv och bredband = hög ping!
Hejsan som rubriken lyder så använder vi oss av Telia Smart, dvs vi har både bredband och tv genom Telia. Detta ger att på en svensk game-hosting (sthlm server) pingar jag 30 och bör pinga 12-15 (bor i Göteborg).
För ett års sedan ringde jag Telia Support och sade att jag vill ha prioritet på bredbandet och ha tv:n som andra prioritet vilket gav att jag fick normal ping. När jag nu ringde och ville ha samma hjälp så säger dom att vi inte erbjuder den tjänsten längre. Och med denna tjänst när du har genom tv:n så får man nöja sig med 30 på gh och 50 på andra servers.
Detta tycker jag är konstigt och förklara att förra gången fixa dom detta på 1 minut med någon inställning. Jag tankade innan detta då 1 mb/s och sen när dom fixade det förra gången för 1 år sedan låg jag på 1.8 mb/s och normal ping i spel.
När jag gör tptest ligger jag nu på 30 ms vilket är skyhögt. Fråga även om pingfilter och han blabbla något om detta men fatta inte så mycket va så arg...
Nu frågar jag Fragbite som är mycket mer kompetena än Telia om ni har några bättre svar eller hur jag ska gå till väga. Ska jag inte kunna ha bra ping? Eller ligger felet någon annan stans?
Mvh David
Jag ringde Telia support
Du kan beställa DTV samt telefoni från Telia, men bredband bör du inte kombinera med med något av de ovannämnda. Kör på stadsnät om du har tillgång till det!
Så nu pingar jag runt 15 på gh, 20 på alla andra servrar. Sen när jag tankar så får jag ut 1,2 mb/sek när tvn är på och när den e avstängd så tankar jag i 2mb/sek. Pingen varierar aldrig oavsett om jag har digitalboxen på/av.
Kan säga att du behöver nån kontakt som kan hjälpa dig med det. Kundservice hjälper inte till och ändrar sånt oavsett orsak, tyvärr...
#7 Kan man få ringa din kontakt ?
Digital tv + Bredband för spel/film tankning osvv allt funkar inte bra !
Boxen prioriteras jämt, man e tvungen dra ut kabeln varje gång man vill lira :P
Som Mediamarkts budskap lyder: "Allt annat känns puckat".
det här är sant, de erkände detta till en kompis efter hon tjatat över varför pingen var dålig.
står även att läsa på deras sida, med liten stil längst ner nånstans, såg hon sen...
Ringde deras support och bad dom ta bort pingfiltret och fick ett tamt svar: "eeh aah vi har inget, tyvärr."
#13 Hjälper det verkligen om man sliter ut alla kablar till boxen?
så kanske överbelastad lina hemma hos dig.
isf avbeställ och ta tv separat.
kan tillägga att jag bor i norrköping.
Får fiberlan om ett par veckor av telia, får man ett "hyr-modem" av dem som hos BBB eller måste man köpa ett själv?
Det går inte att få bra ping när man kör bredband och TV via Telia eftersom TV kapar en del av bandbredden. Så är det bara. Hemma hos mig är det också pappsen som styr det och han är nöjd. Tur att jag bara lirar wow så jag är inte så beroende av jätte låg ms.
För att få bukt på problemet så har du vägar, antingen att ni säger upp digitaltvn och skaffar parabol eller:
som jag skrev tidigare, har ni någon polare som jobbar på telia så kan han/hon snacka med de riktiga "teknikerna" så att de plockar bort korrigeringsfiltret.
Samma sak har hänt mina kompisar, du får nöja dig med 30ms eller avbeställa digital tveN
Där kommer ni se att jag pingar runt 15 - 20 på gh. När jag kör bredbandskollen kommer jag få ut runt 11 - 12 när digitaltv boxen e på och runt 16-17 när den är avstängd.
Sen när jag laddar så ligger de runt 2mb/sek när digitaltvn e av, när den är på så ligger de runt 1,2 - 1,3mb/sek.
Gör en inte inkopplad digitalbox någon pingskillnad på 10/10 fiberlan från telia någon skillnad på pingen?