Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

kompisen tror han kan matte..

Postat av Zipp3n den 9 Februari 2010, 21:03
59 kommentarer · 170 träffar
hejsan. för en dryg månad sedan hade jag och min kompis en diskussion över telen om ett prov.

tänk er ett prov med "A B C" svar. alltså att man ska välja en av tre på varje fråga. På fråga ett så är frågan följande(hittar på nåt)
"1+1=...?"
A.2
B.5
C.9
sj älvklart är ju svaret A i mitt exempel, men om man inte visste, utan man gissade (gissar på A). då är det 33% chans att man svarar rätt.
MEN...sen, innan man ska lämna in provet, så talar läraren om att på första frågan, är det inte alternativ B som är rätt.
Då betyder det att det är A eller C. alltså är det 50% chans att jag svarar rätt, eftersom B utesluts.
det är min "teori".

Min polare däremot, som är ett par år yngre än mig, och tror han e nåt, tror att det på något sätt blir 66% chans att man får rätt. han har skrivit en liten "förklaring" från steam, så jag bara kopierar in den:)

"Kolla nu då.

A. Ditt val
B.
C.

66 % chans att den är i B eller C och 33 % i min.

Här är alla med??

Bara för det sägs att den INTE är i B betyder det ju inte att procenten försvinner med den? Förstår du? Det va ju fortfarande 66 % chans att den va i B ELLER C. chansen MINSKAR inte för att B försvinner, snarare ÖKAR om du byter. Men behåller du din så har du ju fortfarande 33 % chans att få rätt . Nyckelorden här är att du hade 66 % chans att ha fel. Detta funkar ju klart BARA om en annan väljs bort och du erbjuds chans att byta. Som t.ex på vissa tv-shower ibland."

okej, vem av oss har rätt?!
jag eller kompisen?

två svarsaletnativ=50% chans för rätt?!

166 personer har röstat

59 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 59 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..