1
Meritpoäng
Postat av thalolbeaR den 9 Februari 2010, 07:45
9 kommentarer · 426 träffar
Skulle någon kunna förklara meritpoäng? Vad jag förstått så gör det att om man har max meritpoäng är det lättare att komma in på högskolan, men vilka kurser som ger meritpoäng känns lite oklart imo. Hittade en hemsida där det stog om 'områdesbehörigheter' ;, och olika högskoleprogram tillhörde olika områdesbehörigheter, så att program som hör till områdesbehörighet 9 t.ex. får man bara meritpoäng för ämnena:
Biologi A - en halv (0,5) meritpoäng
Biologi breddning - en fjärdedels (0,25) meritpoäng
CAD-teknik A - en fjärdedels (0,25) meritpoäng
Datorkommunikation - en halv (0,5) meritpoäng
Fordonsvård och service - en halv (0,5) meritpoäng
Fysik breddning - en fjärdedels (0,25) meritpoäng
Hus- och anläggningsbyggnad - en halv (0,5) meritpoäng
Kemi B - en halv (0,5) meritpoäng
Men nu till det som förvirrar mig och gör att jag inte alls är säker på det jag sa : det stod på samma hemsida att max meritpoäng var 1,0, men om jag inte minns fel var 2,5 meritpoäng max. Har också fått höra att steg 3 av moderna språk ger 0,5 meritpoäng, men om det är som ovan ger det 0 meritpoäng för högskoleprogram med områdesbehörighet 9.
Kan någon förklara lite mer hur det fungerar?
Biologi A - en halv (0,5) meritpoäng
Biologi breddning - en fjärdedels (0,25) meritpoäng
CAD-teknik A - en fjärdedels (0,25) meritpoäng
Datorkommunikation - en halv (0,5) meritpoäng
Fordonsvård och service - en halv (0,5) meritpoäng
Fysik breddning - en fjärdedels (0,25) meritpoäng
Hus- och anläggningsbyggnad - en halv (0,5) meritpoäng
Kemi B - en halv (0,5) meritpoäng
Men nu till det som förvirrar mig och gör att jag inte alls är säker på det jag sa : det stod på samma hemsida att max meritpoäng var 1,0, men om jag inte minns fel var 2,5 meritpoäng max. Har också fått höra att steg 3 av moderna språk ger 0,5 meritpoäng, men om det är som ovan ger det 0 meritpoäng för högskoleprogram med områdesbehörighet 9.
Kan någon förklara lite mer hur det fungerar?