Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Galna NachoZ [Recept]

Postat av Rogby den 12 Januari 2010, 00:50
23 kommentarer · 220 träffar
Hallå där ute!

Idag var min moder på villovägar så jag var tvungen att laga egen mat vilket jag gör väldigt sällan. Då blev jag sugen på en riktigt manlig Nacho tallrik! Jag började experimentera i huvudet för att komma på vad som skulle inhandlas, det blev följande;

För en jävligt stor portion:

* 1 påse Nachos (200 gram)
* 350 gram köttfärs
* Jalapenos på burk
* 1 burk svarta bönor (400 gram)
* någon ost (100 gram)
* Taco krydda (jag valde en med smak av rökt chili)
* Salsa
* Gräddfil
* 1 påse med ostdipp mix
* lite mjölk (2 dl)

Det var allt som ska inhandlas med andra ord!

Om vi nu ska gå till själva receptet så började jag med att bryna köttfärsen rätt hårt, cirka 3 minuter på hög värme, sedan blandade jag i kryddmixen och en matsked vatten, låt det sedan puttra i 5 minuter på låg värme medans du förbereder de andra ingredienserna.

Skölj sedan bönorna noga i en sil/durkslag tills det inte längre bildas något skum när de interagerar med H2O.

Gör i ordning ostsåsen enligt anvisningarna på paketet, jag valde en mix av Old El Paso som var riktigt god, många ostsåser man köper smakar ju ingenting!
Med denna mix skulle man vispa ut den tillsammans med mjölken och sedan koka upp den så att den tjocknar.

Nu börjar det roliga, nämligen att sätta ihop allt!
Börja med att bre ut rikligt med chips på en stor tallrik, lägg sedan på köttfärsen jämt fördelat, sen är det ostsåsen tur att ge sig in i leken, fördela även den jämt över köttfärsen, nu så ska bönor och jalapenos läggas på i stora mängder såvida man inte är man nog att tycka om sådant. Nu till det näst sista steget, nämligen att riva över ett lager av ost! Helst Cheddar eller Gouda. Avsluta kompositionen med att ringa över en god salsa!

Nu när allt är i ordninglagt ska du ta ett djupt andetag och beundra denna vackra skapelse innan du stoppar in den i ugnen på 150 grader i drygt 10 minuter.
Jag ville inte ha varmare för att jag hatar hård, bränd smält ost :)

Under tiden nachosen är i ugnen så plockar man fram ett X antal väl avkylda Corona ur kylen och tänker på hur lycklig man är i just detta ögonblick.

Det är en bra idé att sätta en annan tallrik under så att man kan transportera rätten utan besvär till Datorn/Soffan.

Det var alltså mitt recept! hoppas det verkar gott och att i alla fall några provar på det! :D

BILDER:

http://img687.imageshack.us/im g687/977/dscf1304.jpg

http://img189.imageshack.us/im g189/8049/dscf1305d.jpg
Föregående tråd
Nästa tråd

23 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 23 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..