Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

The art of hiphop

Postat av Thug Life den 2 Januari 2010, 01:35
76 kommentarer · 616 träffar
The art of rap

Ett utav hiphopens fyra element är rap. Rap representerar en musikstil som i första hand inte handlar om att sjunga, utan att på ett poetiskt sätt uttrycka sig via tal i takt till musiken. Eftersom rap är en musikgenre kräver det givetvis att den som utför själva rappandet i sig är musikaliskt. Att hålla takten till rytmen är en utav de viktigaste faktorerna för att vara en bra rappare. Det kallas inom hiphop-termer för flow. För att det ska vara poetiskt måste personen även vara lyrisk. Det finns ytterligare fler faktorer som fastställer hur bra du är på rappa rent tekniskt. Ju fler faktorer man bemästrar desto skickligare MC är man. För att vi ska få rätt definition utav rap tänkte jag skriva kort och snabbt om grunderna till "emceeing".

Flow:
Precis som jag gav vink på innan så handlar flow om hur dina rim interagerar till rytmen och hur dina ord förhåller sig till takten (beatet). Flowet hos en rappare avslöjar oftast huruvida denne är musikkapabel eller inte. Det ska tilläggas att flow är väldigt beroende utav delivery.

Lyrics:
Som rappare ska du självklart kunna rimma. Det är onekligen svårt egentligen att bedöma vad som är en lyrisk låt och vad som inte är det. Det finns allt från harmoniska till aggressiva texter. Men oavsett vad så hade rap varit extremt ointressant och absurt om inte folk rimmade. Det är dock genom texterna vi kan se om rapparen är teknisk eller inte beroende på hur avancerade lyricsen är. Men för att utföra det måste man vara duktig på andra rapegenskaper. Genom att höja dem höjer man alltså även denna ribban.

Delivery/Announcement:
Hur du uppträder som rappare speglar väldigt mycket om hur du är som person. Därför ger ett On-Stage framträdande en perfekt bild av hur "äkta" rapparen är. En viktig färdighet är andningen, att kunna ta pauser i rätt tillfällen. En MC som inte klarar av det får det väldigt svårt med att leverera avancerad lyrik vilket sänker hela rapparen i sig.
För att avrunda den här delen kan man säga att delivery handlar om formulering och andningskontroll.

Word Play:
Word Play förknippas oftast med emceeing. Det är en litterär teknik som i huvudsak handlar om fonetiska förväxlingar så som omkastning av ord och smarta retoriska knep i meningsuppbyggnaderna för att få en sån konstnärlig effekt i versen eller freestylen som möjligt.
Den här delen är den svåraste att mäta och jämföra, eftersom många rappare har sin egna stil ser metaforerna och liknelserna väldigt olika ut. Men det finns dem som rejält har överglänst på ett genialiskt sätt genom att bara leka med orden. Dessa sticker oftast ut ur mängden och är lätt att ta fasta på.

Impact & Influence:
Sist men inte minst, rapparens muik påverkar lyssnarna såväl som hiphopen. Som en artist ska man vara karismatisk, effektfull och försöka ha inflytande på såväl fans som vanliga människor som tycker om musik.

För att inte bli för långtråkig tänkte jag gå vidare med att välja ut en del rappare som uppskattningsvis har vart/är ansedda till att vara bäst och/eller störst eller helt enkelt riktigt bra i min smak, och betygsätta deras olika rapskills från 1-5.

1 = Bedrövligt
2 = Ej Godkänt/Dåligt
3 = Bra
4 = Mycket bra
5 = Mästerligt!

Det skulle ta dagar att sitta o rangordna alla skickliga undergroundare från N.Y. eller alla One hit Wonders från dirty south. Därför kommer säkert några av era favoriter inte finnas med på listan.
OBSERVERA då att de inte är för kassa eller alldeles för icke-kända. De är helt enkelt bara bortglömda eller 2muchof1kind.

HÄR ÄR BEDÖMNINGARNA.
http://data.fuskbugg.se/skalma n01/The%20art%20of%20hiphop.JP G

Motivering till de som fick 5/5 i något utav de fem rap-delarna:

Impact 5/5 :

*2Pac var förmodligen den mest effektfulla rapparen som satte djupast spår hos allt från hiphop-fans till musikälskare överhuvudtaget. Bevis? 2Pac - Life Goes On, Dear Mama, Keep Ya Head Up, säger väl tillräckligt.

*Eminems impact var helt otrolig. På en och samma platta släppte han tre riktiga klassiker till singlar (hela The Marshall Mathers LP var iofs ett mästerverk). En i humoristiskt syfte till följd av en aggressiv och uppriktig livshistoria och slutligen Stan som är ett utav det mest kreativa jag sett.

Word Play 5/5:

*The Notorious B.I.G.
Biggie är, även om hans större delar utav hans texter handlar om bitches och money, en väldigt charmerande lyriker som kunde dra till med sitt sjuka word play.
Bevis: Notorious B.I.G. - Realms of Junior M.A.F.I.A

*Big L var en utav de mest underskattade rapparna. Hans metaforer och liknelser var häpnadsväckande. Med punchlines som
"I knocked out so many teeth the tooth fairy got bankrupt" och
"A girl ask me for a ring and i put one around her whole eye" och ett aggressivt delivery blev han historisk.
Absolut one of the kind.

*Eminem är ju också väldigt känd för sitt word play. Jag personligen hänvisar till låten "Rock Bottom". Men han glimtar till med den i en drös låtar som Stan, Renagede, Open Mic osv. osv.

*Man skulle kunna tro att Nas andra namn är word play. Som en poet är han en expert på att få orden att hoppa runt som han vill och grejen med honom är att han får det o se så jävla enkelt ut.
Låt: Nas - One Mic

*Rakim. Ja vad ska man säga, Finess, glimten i ögat och väldigt kreativ med tanken på att han i princip uppfann den mer "avancerade" rappen. Han har också gjort ett utav de mest betydelsefulla albumen inom hiphop-industrin: Paid in Full.
Hans mest tekniska uppträdande: Follow The Leader

Delivery 5/5:

*BiG Pun hade för kort karriär för att bli ihågkommen som en utav de största. Detta tar dock inte ifrån honom att han är nästan en övermäktig rappare. Att lyssna på när han framför sitt rappande är fascinerande. Trots hans makalösa flow och hans iskalla lyrics, går det inte att komma ifrån att när han levererar gör han det på ett nästan omänskligt sätt.
Tips: Capital Punishment-albumet.

*DMX är utan tvekan en legend. En mycket duktig crowdmover som har en otrolig ut strålning. När X pratar så lyssnar man. Hans kännetecken är givetvis hans röst. Trots att hans stil nästan alltid är samma och enformig, tröttnar man aldrig.
Det är omöjligt att välja en låt, då han har gjort väldigt många klassiker. Ain't No Sunshine, X Gonna Give It To Ya, Party Up, Ruff Ryders Anthem är några exempel.

*Jay-Z som ironiskt nog haft en flera timmars rapbattle med den övre, är helt olik honom. Till skillnad från X är Jay mycket mer sofistikerad och tillbaka dragen i både sitt flow och sitt announcement. Han är otroligt karismatiskt och har en unik utstråling. För er som inte vet hur jäkla uppskattad den här killen verkligen är, så släng en titt på alla hans live-uppträdanden då han är helt magiskt. Ett sådant är MTV/WMA 09.

*En annan som är mästerlig på att formulera sig är ju givetvis Slim Shady. Breath control och enunciation är medfött med den här killen. Up in Smoke tour och Ems diverse andra turnéer med D12 är starkt rekomenderande.

Lyrics 5/5:

*Känns som att det skulle vara orättvist om Nas inte fick full pott i den här delen. Han, som för övrigt är den enda som fick den rakningen, har inte svårt att leva upp till bevisen heller. Jag hänvisar till http://www.epinions.com/conten t_5007122564
(inget fakta, utan en tråd precis som den här)

Flow 5/5:

*Eminem, Eminem och Eminem. Vill du höra Em flowa magiskt så rekomenderar jag låten "Run Rabbit Run"

*Mos Def har ett väldigt speciellt flow. Det är så unikt så att det låter som att han lika gärna skulle kunna sjunga över beatet. Dock är detta speciella sätt väldigt skickligt.
Bevis: Mos Def - Definition, Hip Hop.

*RA The Rugged Man har det absolut GALNASTE flowet jag någonsin har hört. Det är väldigt svårslaget trots att han utöver flowet är en skicklig MC, är flowet det som fått mig att tappa hakan. Innan ni är ignoranta så snälla lyssna på:
Jedi Mind Tricks - Uncommon Valor A Vietnam Story (feat. R.A The Rugged Man). Har ni inte hört honom så lovar jag er att ni kommer bli överraskade.

_Observera_ att ovanstående text endast är egna mätningar och INGEN fakta. Alla så kallade "betygsättningar" är utefter vad jag tycker ovanstående rappare presterar.

Håller ni med? Varför? Diskutera!
Föregående tråd
Nästa tråd

76 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 76 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..