God jul! hoppas att ni har haft en bra dag ;)
Jo nu till min fråga:
I nuläget har jag windows 7 men har en skiva med XP som jag vill lägga in.
Jag vill inte ha några spår kvar av det som var innan. Hur ska jag göra, jag har aldrig installerat ett OS själv så en enkel guide skulle vara perfekt.
Om det är någon hjälp så ska jag ändra från windows 7 ultimate 64bit -> xp professional 32bit.
Jag kör på en laptop (acer) och den andra informationen tror jag inte är nödvändig.
Hoppas någon har orken nu på natten och kan hjälpa mig.
Tacksam för alla svar och bjuder på eventuella stavfel.
Bootar xp, formaterar datorn sedan installerar.
Jag har letat länge i menyn men står inget om att lägga till något annat operativsystem :S
Tycker det inte är så roligt att pilla och leta i bootmenyn heller.
Ne men jag ska nog klara av det. Hoppas jag!
Ingen annan som vet hur man kan göra?
En ren installation innebär att ta bort alla data genom att partitionera om och formatera om hårddisken, och sedan installera om operativsystemet och programmen på en tom (ren) hårddisk. Om du vill ha mer information om vad du bör tänka på innan du partitionerar och formaterar hårddisken och hur du partitionerar och formaterar hårddisken med installationsprogrammet för Windows XP, klickar du på artikelnumret nedan och läser artikeln i Microsoft Knowledge Base:
313348 ( http://support.microsoft.com/k b/313348 / ) Partitionera och formatera en hårddisk med installationsprogrammet för Windows XP
Så här gör du en ren installation av Windows XP:
1. Säkerhetskopiera all viktig information innan du gör en ren installation av Windows XP. Spara säkerhetskopieringen på en extern enhet, exempelvis en cd-skiva eller en extern hårddisk.
2. Starta datorn från Windows XP-cd:n. Det gör du genom att sätta in cd:n i cd- eller dvd-enheten och starta om datorn.
Obs! Om du ska starta från Windows XP-cd:n måste BIOS-inställningarna på datorn vara konfigurerade för det.
3. När meddelandet "Tryck på en valfri tangent för start från cd" visas trycker du på vilken tangent som helst.
4. Starta installationen av Windows XP genom att trycka på RETUR i fönstret Välkommen till installationsprogrammet.
5. Läs licensvillkoren och tryck på F8.
6. Följ instruktionerna på skärmen för att välja och formatera en partition där Windows XP ska installeras.
7. Slutför installationen av Windows XP genom att följa instruktionerna på skärmen.
Källa:
http://support.microsoft.com/k b/316941/sv