Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Kemi hjälp!

Postat av lelish den 7 December 2009, 15:22
3 kommentarer · 33 träffar
Kära Fragbite,

vi har fått läxa i kemi att göra en laboration hemma och skriva upp resultaten. Laborationen är att man ska lägga matolja i vatten och skriva om den löser sig eller inte.

Det jag har kommit fram till är att matoljan är opolär och inte löser sig i vatten, och jag undrar om någon kan hjälpa mig att motivera varför?

Såhär står det att man ska göra;

Motivera kemiskt hur det kommer sig att du fick det resultatet. I din motivering bör du redogöra för ämnets respektive polaritet med hjälp av molekylens polära/opolära grupper och deras bindningskaraktär.

Hjälp uppskattas!

EDIT: Har hittat svaret, för de som är nyfikna så är det för att matoljan har opolära molekyler som hålls samman av svaga dispersionskrafter. Vatten har däremot polära molekyler som förenas av starka vätebindningar. Växelverkan mellan oljemolekylerna är alltså helt olik den växelverkan, som finns mellan vattenmolekylerna. Oljan kan alltså inte lösa sig i vattnet utan pressas på sätt och vis ut ur vattnet.

God jul!

xo villelele
Föregående tråd
Nästa tråd

3 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 3 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..