Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Sveriges Nationaldag

Postat av dew den 9 November 2003, 14:47
137 kommentarer · 243 träffar
Det är inte Sveriges nationaldag idag men jag hittade det här på internet..

"Idag är det, som de flesta säkert känner till, Sveriges nationaldag och Svenska Flaggans dag.
Varje gång det är flaggdag eller i allmänhet en dag av den innebörden att man tänker lite extra på just Sverige, kommer ett ord upp i mina tankar: Rasism!
Detta ords innebörd har blivit så förskräckligt förvrängt att man blir gråtfärdig! Det används ofta av individer som känner sig tillhöra någon slags minoritet, en gruppering som till viss del kan bero på svenska politiska åtgärder, men till en större del beror på individens inställning och vilja till anpassning. När denne individ, ensam eller i grupp, anser sig blivit åsidosatt på det minsta lilla sätt, kommer ordet direkt upp på deras läppar, kraftfullt, riktigt martyriskt vräker man ur sig det som verkligen får folk att reagera och ägna sig åt sin tycka-synd-om-propaganda igen...
I samma stund jag tänker på detta ord, tänker jag på det föredöme vi borde ta efter från vårt grannland i väster.

Låt oss jämföra vårt 6:e juni mot norrmännens Syttende mai!!! Nää, just det, det går inte ens att jämföra... Varför inte? Jo, för att norrmännen bryr sig inte om att det finns människor från andra länder eller kulturer, vilket de gör helt rätt i, och firar som vildar att det är just 17: maj! Vad är det man firar? Är det att alla är glada och nöjda och stolta över att de är födda i Norge, av norska föräldrar med renrasiga stamträd på sovrumsväggen?
Nej, knappast! De firar NORGE, sitt land, där de bor och lever, vilkens lagar och paragrafer de står under i nöd och lust. En sån dag, då är det inte många som klämmer ur sig något så fullkomligt korkat som att norrmännen skulle vara rasister. Nej, de flesta njuter med norrmännen och är roade över deras inställning till livet!

Hur skulle det vara om vi svenskar gick man ur huse och började fira våran nationaldag på samma sätt? Ojoj, tanken är skrämmande. Kravallstaket och flygande gatstenar... Det skulle snarare sluta i en antirasistdemonstration och ett nazisttåg utan dess like. Och nåde den som vågar höja den svenska flaggan, han hade haft ett pris på sitt huvud, uthängd i kvällspressen som rasist och fascist och allt man kan komma på! Namn, adress, bild, signalement, skostorlek, matvanor, antal steg mellan cykelstället och trappuppgången och allt vad man kan, och inte kan tänka sig.

Att fira sitt lands nationaldag, att hissa sitt lands flagga och att sjunga nationalsången, med den avsikten att det är just landet man hedrar genom sitt agerande, har inte något som helst med rasism att göra! Anser någon det, kan han/hon inte svenska!!!
Och tror någon att detta är någon slags främlingsfientlig propaganda, så vill jag bara säga: Tänk över vad det egentligen innebär, ordet främlingsfientlig, och ställ det i bredd med ett firande av sitt eget lands nationaldag eller bärande/hissande av sitt lands flagga samt sjungande av nationalsång!
Sunt förnuft säger att det är vitt skilda saker, och var och en som bor i detta land, har fulla rättigheter att fira sitt eget land, vilket det än skulle vara, men måste samtidigt acceptera att det landet man bor i, firas och hedras på ett speciellt sätt. Har man invändningar mot detta bör man bo i något annat land..."

137 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 137 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..