Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Är det viktigt att skriva bra svenska?

Postat av pure den 15 Oktober 2009, 17:23
96 kommentarer · 345 träffar
Hej Fragbite!

Jo, jag undrar lite hur ni ser på saker och ting gällande det svenska språket.

Jag skulle nog gissa på att uppemot 90% av alla trådar som skapas på Fragbite innehåller minst en kommentar där någon rättar den andra.

Men är det verkligen så viktigt enligt er själva att skriva korrekt, att använda stor bokstav, kommatecken och att inte särskriva.

Varför tror ni det är så viktigt för folk, eller kanske dig själv att rätta folk som kanske skriver "större än mig", istället för "större än jag". Eller kanske "mej" istället för "mig", eller "jätte bra" istället för "jättebra".

Själv så tycker jag det är väldigt viktigt att försöka stava så bra svenska som möjligt, och att vilja kunna snacka så bra svenska som det bara går. Med det menar jag inte att man ska kunna hur alla ord stavas, eller dylikt. Men om man vet att "dig" stavas "dig" så tycker jag inte att man ska skriva "dej".

Jag rättar vissa särskriningar ibland, eller stavfel. Det gör jag inte för att reta personen i fråga, utan för att lära denna att det är så här man skriver.

Hur reagerar ni när någon stavar fel? Säger ni till denna person, eller bryr ni er inte om?

Och varför tror ni som många här inne vill rätta och ändra varandras texter?

EDIT: Frågan i pollen ska vara "Vad skulle du göra ifall det senaste inlägget i en tråd innehöll "jätte bra".

Om någon skriver \

234 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

96 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 96 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..