1
Matte B uppgift
Postat av Fakenick 44637 den 16 September 2009, 23:32
24 kommentarer · 896 träffar
Tjena. Jag har en uppgift som lyder.
Förenkla polynomen och beräkna värdet då x =12
2x -9 - x + 5 +5x +9x -5x -3x +3
Jag har redan förenklat den och fått fram 10-1
Sen när jag skulle beräkna uppgiften så fick jag faktiskt det rätta svaret, men jag är inte 100% på varför jag gjorde som jag gjorde.
Jag la upp svaret så här.
(2x-9) + (x+5) + (8x-9x) + (5x +3x+3)
15 + 17 - 12 + 96 + 3 = 119
Men jag är osäker på när du ska sätta + framför parentesen och när du inte ska göra det.
Som sagt, jag löste uppgiften, och fick det rätta svaret, men för att lära sig något ut av det hela så är det bra att veta hur man gjorde, men det är där jag failar, jag vet inte hur jag kom fram till det utan jag mer eller mindre bara skrev.
Kan någon förklara om jag gjorde rätt eller fel även fast jag fick det rätta svaret? Och förklara gärna när du ska sätta + före parentesen och när du ska sätta ett - :)
Tack så mycket, bjuder på eventuella stavfel
Förenkla polynomen och beräkna värdet då x =12
2x -9 - x + 5 +5x +9x -5x -3x +3
Jag har redan förenklat den och fått fram 10-1
Sen när jag skulle beräkna uppgiften så fick jag faktiskt det rätta svaret, men jag är inte 100% på varför jag gjorde som jag gjorde.
Jag la upp svaret så här.
(2x-9) + (x+5) + (8x-9x) + (5x +3x+3)
15 + 17 - 12 + 96 + 3 = 119
Men jag är osäker på när du ska sätta + framför parentesen och när du inte ska göra det.
Som sagt, jag löste uppgiften, och fick det rätta svaret, men för att lära sig något ut av det hela så är det bra att veta hur man gjorde, men det är där jag failar, jag vet inte hur jag kom fram till det utan jag mer eller mindre bara skrev.
Kan någon förklara om jag gjorde rätt eller fel även fast jag fick det rätta svaret? Och förklara gärna när du ska sätta + före parentesen och när du ska sätta ett - :)
Tack så mycket, bjuder på eventuella stavfel