Tjeenare FB, det är så att jag börjar skolan nu den 18onde, och har valt att gå samhäll med inriktning samhäll. Har hört från äldre att det är rätt mycket plugg och jag är ganska lat av mig, så jag vet inte om jag kommer orka 3 år. Så jag funderar på att byta till omvårdnad (funderar på att bli polis). Men valmöjlligheterna blir ju större om du går samhäll så jag frågar er fb:are vad tycker ni jag ska göra? :)
Hade 175 poäng i 9an.
Själv hade man 315 poäng *stolt*
btw , jag är lat , inte du , hade 85 poäng!! inga problem att komma in i min linje (ska börja 2an) , verkstad/industri, ska bli svetsare/svarvare!
Välj ett pogram som du verkligen brinner för, annars kommer det inte fungera alls. Man måste gilla sakerna man läser om för att orka igenom gymnasiet.
#6 Det är problemet, brinner inte för någonting :P
Men det är ju det här som är problemet med svenska skolor idag, har man inte bestämt sig för att bli brandmand/polis/doktor så är det inte lätt, det blir oftast att man hoppar av eller går någon linje som ska likna en "oberoende linje". Man känner nog ingen större push om man är estetiskt lagd exempelvis och gärna vill gå en konstnärlig linje när man hör om hur lätt det är att få jobb om man går fordon, bygg. Vi borde införa ett års mellanrum mellan åkurs 9 och första året på gymnasiet, ett praktiskt år där ungdommarna får praktisera och testa på olika jobb, det skulle nog underlätta enormt. Eller återinföra praktiska linjer som lärling.
och om du tror att den linjen är bara på 3 år så har du fel kan man säga. eftersom du måste gå i högskola efter gymnasiet för att kunna få ett bra jobb. om du inte går i högskola så är det TOTALT onödigt att på samhäll
så 3 år gymnasiet och 2-5 år på högskola (universitetet)
Gå samhäll!