Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Första systemkameran

Postat av ginac.dreJJan den 3 Juni 2009, 11:43
7 kommentarer · 384 träffar
Tjenare tjenare alla fotointresserade.

Nu är det så att jag tänkt jobba ihop lite pengar till min första systemkamera. Jag har börjat jobba lite inom ämnet filmning och redigering och vart ute på ett par jobb hos olika företag med en enkel mini-dv kamera, och nu har jag förstått att en systemkamera är i behov. Men jag tycker också om att fota i ren allmänhet, då jag spenderar så mycket tid som möjligt i fjällen under vintersäsongen vore en systemkamera inte helt fel (filmar även en del där)...

Med andra ord kommer jag använda kameran till:
Naturbilder
Sportbilder
Jobbbilder/Hemsidebilder (till olika företag, t.ex. till deras hemsida)
Vanliga bilder

Skall tilläggas att jag går grafisk inriktning på Itgymnasie

Som ni märker kommer jag använda kameran till nästan allting. Därför har jag förstått att ett ganska stort lager av objektiv kommer behövas. I nuläget känns det som om ett vanligt 18-55 mm är ganska onödigt, vill hellre lägga pengarna på ett typ 10-2 eller 300 mm (kan inte storlekerna), men det kanske är bra och ha med, inte så klumpigt?

Sedan skulle jag mer än gärna vilja ha att vidvinkelobjektiv, antar att vidvinkelzoom är det jag är ute efter? Skall ju använda det till bl.a. snowboardbilder/skidbilder men även vanliga bilder.

Här är en bild jag tog i skolan med ett vidvinkelobjektiv med en Pentax K100D

http://data.fuskbugg.se/skalma n01/IMGP9582.JPG

Det är nu problemet kommer. Pengar.. Jag kommer inte ha hur mycket pengar som helst att lägga ut för det här. Ribban kommer väl läggas runt 6-7000. Det känns som om det lutar åt något begagnat? Tyvärr är jag den som gärna vill ha nytt, men krävs det en begagnad kamera så går det finfint.

Har kollat lite på Canon 1000D, kan någon säga fördelar/nackdelar och jämföra den med Pentax K100D, vilken är bäst/sämst? Det är den enda systemkamera jag tidigare vart i kontakt med...

Tack på förhand, hoppas någon har lite tid att döda!
Föregående tråd
Nästa tråd

7 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 7 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..