Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Rageboy är ingen fundamentalist!

Postat av JEBIGA den 2 Maj 2009, 22:21
5 kommentarer · 240 träffar
[BILD]

Vet ni vad han kallas för? Han kallas för Rage boy och han är ett fenomen på internet. Om ni besöker google och skriver Rage boy så kommer ni hitta en massa bilder med honom.

[BILD]

Det roliga är att i USA så har de tagit hans bild och gjort bumperstickers - sådana där bildekaler som man kan lägga där bak på bilen. Du kan köpa muggar (kaffemuggar) med hans ansikte på: Rageboy. I USA. Frimärken, klistermärken, allting - Rageboy.

Rageboy, vad gör han? Jo! Han är från Kashmir. Hans största intresse är att gå på demonstrationer och skrika ut sitt hat. Han missar inte en enda demonstration i Kashmir - han är på alla demonstrationer.

Många amerikanska sidor skrev: “Åh, jag önskar jag kunde ta han vid halsen och strypa han! Han är liksom hatet - manifesterat. Det muslimska hotet. Där kommer han med sitt skägg gapande och skrikandes.

[BILD]

Här är han igen. Rageboy. Överallt. Han var ett fenomen. Han är fortfarande ett fenomen. Men du vet, Rageboy: Om man går runt och skriker så i Kashmir som är ett område under konflikt mellan Pakistan och Indien så kan det hända någonting:

[BILD]

Rageboy åker dit! Indiska polisen tar honom. Ni ser! Han är lite orolig nu när han åker in i polisbilen. Vad ska hända nu?

Det är den här bilden av muslimer som vi har idag. Så när man talar om engagemang i samhällsfrågor så är det många som säger: “Vi ska inte blanda in islam och muslimer i samhällsfrågor därför att då får vi sådana här konsekvenser. Vi får fundamentalister som vill införa sharia som vill hugga av händerna och piska folk på gatan. Det är vad vi får. Så vi ska inte blanda in religionen i samhällsfrågor.”.

Men ni vet: Rageboy har ett liv också.

Det var många tidningar i USA som tog bilder och la det på förstasidan och sa “titta såhär är de - muslimska fundamentalisterna”.

Det finns en historia bakom varför han är arg. Jag menar - det är inte allihop som skriker såhär. Det finns vissa faktorer som gör att han skriker så. Men det tas inte upp. Det lyfter man inte fram när de lägger hans bild i tidningarna.

[BILD]

För att Rageboy han kan också vara glad. Rageboy behöver inte alltid skrika och vara arg och förbannad. Han har en god sida också. Men det visas inte i tidningarna, det visas inte i media. Den här bilden visar de inte.

Det var en journalist som efter att ha sett alla de här bilderna på Rageboy, alla de där kaffemuggarna åkte till Kashmir och letade upp Rageboy som egentligen heter Shakeel Ahmad Bhat.

När den här bilden togs så var han 29 år gammal och då berättade lite grann om sitt liv. Varför är han ute och demonstrerar? Jo, därför att det hände så att den indiska säkerhetspolisen kom in i hans lägenhet. Sparkade in dörren. Han hade en syster. De misshandlade honom, misshandlade hans pappa, tog hans syster - kastade ut henne genom fönstret. Hon föll ner genom fönstret och dog. Vilket satte ett djupt spår på honom. Han blev förhörd och misshandlad av indisk säkerhetspolis.

Han kan inte läsa. Inte skriva. Han har inget arbete utan han lever på sin bror. Den lön som hans bror tjänar får han lite pengar av. Så det finns socioekonomiska faktorer bakom varför Rageboy är ute och demonstrerar och skriker och är arg och varför vi här i Sverige inte skriker och är arga. Därför att ingen svensk polis har sparkat in dörren till mitt hem. Ingen svensk polis har misshandlat min pappa. Vad jag vill säga är att. Vi kan förstå hans ilska men vi kan inte acceptera den. Att förstå är en sak att acceptera är någonting annat. Vi kan förstå varför han är arg: för att det ledde till hans systers död. Att han är förbannad kan man förstå men jag kan inte acceptera det. Därför att en muslim ska inte bete sig på det sättet. Gå ut och skrika och gapa. Därför att det finns tydliga verser i koranen som är emot det.

“Uppträd aldrig med överlägsenhet mot andra och trampa inte på denna jord med inbilsk högfärd! Gud är inte vän till de överlägsna, de som vill förmer än andra.
Var måttfull i ditt beteende och dämpa din röst! Finns det något fulare än åsnans skriande?” (Koranen 31:18-19)

Det är ett övertramp. Religionen ska vara en positiv kraft. Men det finns vissa människor som har missförstått religionen och utnyttjat den för sina egna ändamål. Så som korsfararna, så som Rageboy här, Shakeel, att han är arg, att han vill få ut sin aggressivitet. Men det har inte någonting med religionen att göra.

[BILD]

Man kan se på bättre exempel så som Martin Luther King och Malcolm X. Båda två drivna av sina religioner men med ett gott slutresultat.

I princip detta står på www.9115kaar.wordpress.com fast med bilder. Så vill ni se bilderna också så besök den. Pallar inte länka bild för bild.

Diskussionen: Varför snedvrider USA men framförallt media bilden på Islam. Alla muslimer är tydligen terrorister. Håller ni med?

Var det en lärorik text?

MVH!
Föregående tråd
Nästa tråd

5 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 5 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..