1
krigsrollspel :)
Postat av ingenalls den 26 Mars 2009, 22:43
6 kommentarer · 127 träffar
Tjenare.
Det här kan bli lite rörigt, bare with me :)
Kort sagt har jag pusslat på ett nytt rollspel.
Det ska vara för 4-32 spelare plus 1-3 spelledare beroende på antalet spelare (alltså minimum 4 länder med en spelare i varje, och maximalt 8 länder med upp till fyra spelare per land)
Det ska finns tre tidsepoker som spelarna väljer och två olika versioner.
Epokerna är
WW1
WW2
Modern Tid.
Spelarna väljer att spela antingen
Historisk , Att man är de länder som var inblandade i krigen, ww1, ww2 samt Irak (mfl i modern)
Eller "random" Kort sagt att spelarna väljer att köra eget race, Till skillnad från historisk så har inte ww1/ww2/Modern börjat, utan t.ex är inte tyskland Nazi-Tyskland, utan de kan välja att skita i det och bara softa och utveckla sig.
Under dessa spel är mycket balanserat på spelledaren, en dålig spelledare ger ett urkasst spel, och det kommer ta flera timmar att spela spelet.
För att ge er ett bra exempel så ska jag beskriva en händelse ur en spelares & Lands synpunkt.
Vår spelare heter då Martin.
Martin har fått Spanien, då kommer Martin få ett par infopapper om läget i spanien, där bla
Landets namn och statsskick står
Landets månadsinkomst
Landets Befolkning / Befolkningens
Förtroende för ledaren 1-10 (Om de gör dåliga saker kan folk göra uppror mm)
Landets Mål (t.ex erövra, utvecka, öka eller sådant)
Landets Favoritländer (t.ex om de hellre är allierade med Frankrike än med Ryssland)
Vi säger då att
Spanien
Inkomst 45 Miljarder/månad
Befolkning 40 milj /
Förtroende 7 av 10
Mål: Utöka rikets gränser, få handelskontroll av Medelhavet/gibraltar
Favoritländer Italien, Egypten
Under 5, 8 eller 10 Minuter (beroende på antalet spelare)
Kommer dessa få diskutera taktiker, planera försvar/anfall, diskutera allianser, skriva inköpslistan (Armé inköpslista alltså)
ett år delas in i fyra kvartal, Under kvartal 1 handlas det, de trupper som köps levereras till kvartal 1 nästa år.
Det finns olika trupper för olika epoker, Olika trupper är bra för olika saker.
Infanteri (vanliga skyttesoldater, till fots)
Fallskärmsjägare. ingen förklaring behövs? :P
Mobiliserat infanteri (skyttesoldater med t.ex APC/Humvees)
Artilleri. Ja. Artilleripjäser.
Stridsvagnsdivsioner. Kort sagt allt från T90 till shermans till Leo2
Helikopterdivision
Flygplan
Jakt Endast mot luftburna mål/beskydd av bombplan
Bomb Endast landbaserade mål, allt från städer till båtar
Ubåt (Ja en ubåt)
Jägare
Slagskepp
Hangarfartyg (ink 25 jaktplan/10 bombplan ombord)
Ja. Avslöjar inte för mkt, men söker fler tips om fler taktiker, ideer mm. Har lagt ner mkt tid på detta iaf, och mkt är kvar.
Jag behöver dock hjälp med en viktig sak
Hur man bestämmer hur ett slag ska gå (skapade en annan tråd om detta igår, fick dock inte bra med svar)
Om Land A anfaller Land B
Land A's invansionstyrka
10 Infanteri
10 Stridsvangs
Land B's försvar
10 Infanteri
10 tanks
Hur slumpar jag vem som vinner?
har tänk ta en hundra sidig tärning (100 sidor för marginalen)
1-39 är bra för försvararen (ju lägre ju bättre)
40-60 är stillastående (inga förluster för någon/kanske någon enstaka)
61-100 Bra för anfalleren, ju högre ju bättre.
Sedan är det upp till spelledaren att bestämma hur mkt de förlorar osv.
Om t.ex 10 Infanteri divisioner anfaller 10 Stridsvagnsdivisioner lär ju infanteristerna åka på spö ; Hur mkt, vilka överlever, och hur många döda osv.
Någar tips hur jag löser detta?
Puss
Det här kan bli lite rörigt, bare with me :)
Kort sagt har jag pusslat på ett nytt rollspel.
Det ska vara för 4-32 spelare plus 1-3 spelledare beroende på antalet spelare (alltså minimum 4 länder med en spelare i varje, och maximalt 8 länder med upp till fyra spelare per land)
Det ska finns tre tidsepoker som spelarna väljer och två olika versioner.
Epokerna är
WW1
WW2
Modern Tid.
Spelarna väljer att spela antingen
Historisk , Att man är de länder som var inblandade i krigen, ww1, ww2 samt Irak (mfl i modern)
Eller "random" Kort sagt att spelarna väljer att köra eget race, Till skillnad från historisk så har inte ww1/ww2/Modern börjat, utan t.ex är inte tyskland Nazi-Tyskland, utan de kan välja att skita i det och bara softa och utveckla sig.
Under dessa spel är mycket balanserat på spelledaren, en dålig spelledare ger ett urkasst spel, och det kommer ta flera timmar att spela spelet.
För att ge er ett bra exempel så ska jag beskriva en händelse ur en spelares & Lands synpunkt.
Vår spelare heter då Martin.
Martin har fått Spanien, då kommer Martin få ett par infopapper om läget i spanien, där bla
Landets namn och statsskick står
Landets månadsinkomst
Landets Befolkning / Befolkningens
Förtroende för ledaren 1-10 (Om de gör dåliga saker kan folk göra uppror mm)
Landets Mål (t.ex erövra, utvecka, öka eller sådant)
Landets Favoritländer (t.ex om de hellre är allierade med Frankrike än med Ryssland)
Vi säger då att
Spanien
Inkomst 45 Miljarder/månad
Befolkning 40 milj /
Förtroende 7 av 10
Mål: Utöka rikets gränser, få handelskontroll av Medelhavet/gibraltar
Favoritländer Italien, Egypten
Under 5, 8 eller 10 Minuter (beroende på antalet spelare)
Kommer dessa få diskutera taktiker, planera försvar/anfall, diskutera allianser, skriva inköpslistan (Armé inköpslista alltså)
ett år delas in i fyra kvartal, Under kvartal 1 handlas det, de trupper som köps levereras till kvartal 1 nästa år.
Det finns olika trupper för olika epoker, Olika trupper är bra för olika saker.
Infanteri (vanliga skyttesoldater, till fots)
Fallskärmsjägare. ingen förklaring behövs? :P
Mobiliserat infanteri (skyttesoldater med t.ex APC/Humvees)
Artilleri. Ja. Artilleripjäser.
Stridsvagnsdivsioner. Kort sagt allt från T90 till shermans till Leo2
Helikopterdivision
Flygplan
Jakt Endast mot luftburna mål/beskydd av bombplan
Bomb Endast landbaserade mål, allt från städer till båtar
Ubåt (Ja en ubåt)
Jägare
Slagskepp
Hangarfartyg (ink 25 jaktplan/10 bombplan ombord)
Ja. Avslöjar inte för mkt, men söker fler tips om fler taktiker, ideer mm. Har lagt ner mkt tid på detta iaf, och mkt är kvar.
Jag behöver dock hjälp med en viktig sak
Hur man bestämmer hur ett slag ska gå (skapade en annan tråd om detta igår, fick dock inte bra med svar)
Om Land A anfaller Land B
Land A's invansionstyrka
10 Infanteri
10 Stridsvangs
Land B's försvar
10 Infanteri
10 tanks
Hur slumpar jag vem som vinner?
har tänk ta en hundra sidig tärning (100 sidor för marginalen)
1-39 är bra för försvararen (ju lägre ju bättre)
40-60 är stillastående (inga förluster för någon/kanske någon enstaka)
61-100 Bra för anfalleren, ju högre ju bättre.
Sedan är det upp till spelledaren att bestämma hur mkt de förlorar osv.
Om t.ex 10 Infanteri divisioner anfaller 10 Stridsvagnsdivisioner lär ju infanteristerna åka på spö ; Hur mkt, vilka överlever, och hur många döda osv.
Någar tips hur jag löser detta?
Puss
fint rollspel?
6 personer har röstat






