Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Varför all denna antiamerikanism?

Postat av Guardian! den 15 December 2004, 21:58
259 kommentarer · 586 träffar
Hej

Först vill jag be forumpoliserna att inte ta bort denna tråden eftersom syftet är att väcka en seriös diskussion och för att andra politiska trådar finns. Ifall olämpliga kommentarer breder ut sig ber jag er allra ödmjukast att åtgärda dessa istället för tråden som sådan.

Idag finns det en oerhört utbredd "anti-USA" känsla på fragbite, varför då?

Många skriver bara "USA suger, mycket krig...folket är idioter".

USA har 250 miljoner innevånnare i 50 självständiga delstater. Det är ungeför som att säga att EUsuger för att parlamentet tar ett dumt beslut.

Jag är fullt medveten om skillnaderna mellan dessa båda faktorer, ni behöver inte påpeka dom. Syftet med ovanstående pararell är att USA är för stort för att slätas över med "USA suger, regeringen krigar". På liknande sätt är det väldigt dumt att säga "EU suger, man bestämmer hur stora gurkor ska vara". USA är så ofantligt mycket mer än George W Bush. Det är 50 egna stater och i många stater röstade den stora majoriteten emot Bush.

Sedan, hur kan man "hata" ett land sprunget från den egna kontinenten och som hjälpt oss i två världskrig?

I Irak avlägsnade man en diktator, det är väl bra?

Sedan finns det dom som klagar över att USA:s befolkning är överdrivet patriotiska. Här i Sverige finns det många ungdomar som inte drar sig för att skrika ut hur fantastiskt bra Sverige är och inte heller drar sig för att tapetsera sina lunar-krypin med nordiska gudar, flaggor och citat från Sverigedemokraterna. Dock säger jag inte att SD är rasister, men dom är nationalistiska och många ungdomar älskar dom för detta.

Sverige är också väldigt snabba på att anamma amerikanska seder som till exempel Halloween och deras filmer och spel gillar vi.

Många säger att USA är dåligt för att man har dödstraff. Alla stater här inte det och i ett flertal diskussioner på detta forum har väldigt många uttryckt åsikter som att mördare borde dödas, speciellt Mijalovic.

Väldigt många vräker ur sig saker som att folket i USA är idioter. Hur vet ni det? Aldrig någonsin har det gjorts IQ-mätningar för folket i USA. Och att döma en befolkning för vad ett fåtal gör i program som Ricky Lake eller Jay Leno, det är rätt så dumt.
Föregående tråd
Nästa tråd

259 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 259 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..