Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Matte tävling

Postat av sajmohn den 6 Februari 2009, 20:55
152 kommentarer · 422 träffar
Har märkt att många vill visa vad dom kan inom matematikens värld. Så min ide var att skapa en tråd där jag kommer med ett nytt tal ibland. Och den som är först att ge rätt svar får en poäng. Självklart kommer jag hålla räkningen.

OBS Läser Matte D atm. Så ni som läser på universitet o högskola klaga inte :P

Första talet: X/(X+7) - 0.175 = (X-2)/(X+5)

Om någon inte förstod så vill jag veta vad X är..

Andra talet: Vad är chansen att man ska få 13 rätt på stryktipset, om man tippar en enkelrad helt random.

Tredje talet: Om jag fyller en pool på 15 minuter en den gröna slangen. Och jag fyller samma pool med den röda slangen på 10 minuter. Hur snabbt fyller ja poolen om jag använder båda slangarna?

Fjärde talet:

A+2B-C=D

A=12-C

D=2B-A

A=?

B=?

C=?

D=?

Finns många rätt svar, svara vad ni vill

Femte talet: I en konstig biosal har man ställt stolarna på följade sätt, på första raden står en stol, andra raden två stolar, tredje raden 3 stolar osv. Hur många stolar finns det i bio salen om det är 3000 rader? (konstig biosal)

Sjätte talet: Hur långt är det från ett hörn på en tärning till centrumet av tärningen, om man antar att tärningen är en kub men sidan 2 cm.

Sjunde talet: Hunden Bertil ska tävla bot bilen Bert. När dom startar har Bertil en konstant hastighet på 30km/h, medans Bert är mer en slowstarter, Bert har acceleration 1cm/sekund. Hur lång har Bertil sprungit innan Bert kommer ikapp han?

Åttonde talet: Nu blir det lite dota involverat. Luna har en spell som gör att hennes "skott" studsar 4 gånger. Med vid varje stuts tappar skottet 35 % damage.

Hur stor mycket mer damage gör luna vid ett skott som stutsar 4 ggr mot ett vanligt skott. SVARA I PROCENT!

Nionde talet: 1, 2, 9, 730, X

X= ?

Tionde talet: 101+1+11= ?

Det blir inte 113 iaf ;)

Elfte talet: Hur stor chans har man att få alla rätt på lotto, om man antar att alla rätt är 10 st, och det finns 70 nmr. Svara i % eller bråk.

Tolfte talet: Om diagonalen i rektangel ökar med 30 %. Med hur många procent ökar aren? Anta att förhållandet mellan sidorna i rektangeln är 3:4

Trettonde talet: Den konstiga bio salen har nu gjort om sitt radsystem. Nu har dom så att på antalet stolar dubblas för varje rad. Allstå en stol på första raden, två på andra raden, 4 på tredje, åtta på fjärde osv. Hur många stolar finns det i den gigantiska biosalen om det är 200 rader?

Fjortonde talet: Joel, Freddan och Nille ska köpa ett tv spel tillsammans som kostar 750 kr. Joel ska betala 1/4 mer än Freddan som ska betala 100 kr mer än Nille. Hur mycket betalar var och en?

Femtonde talet: Pudge spenderade en sjättedel av sitt liv på bottom lane. en toflte del i skogen och en sjundedel roamade han. Efter roamandet träffade han traxex, dom gifte sig dirr. Fem år senare föddes techis, han tog dock suicide 4 år innan pudge dog, hälften så gammal som pudge slutligen blev.

Hur gammal vart pudge?

Sextonde talet: Furions ålder är inte en jämnkvadrat, men om 40 år är den det och för 40 år sen var den det. Hur gammal är furion?

Sjuttonde talet: Någon av Tinker, Lion och Lich vann Aegis utlottningin.

I en intervju sa dom följande:

Tinker Jag vann inte.

Lion: Jag vann.

Lich: Lion vann inte.

Vem vann om man vet att minst två av de tre ljuger?

Artonde talet: Luna, Lesh och Clinkz sitter räknar sina guldmynt, förhållandet mellan deras mynt är 6:5:4. Nästa dag märker dom att greedy Tiny har tagit 60 guldmynt av någon av dom, då är föhållandet av mynten 5:4:3.

Hur många guldmynt har dom då tillsammans?

Nittonde talet: Nu är jag tvåsiffrigt tal. Om man plaserar en "0" mellan talet blir det 9 ggr så stort.

Tjugonde talet: Tidehunter och Venomancer ska skotta snö, Tide som är en mer rutinnerad skottare, skottar 46 m^3 snö/h. Venom därimot har problem med snöskyffln pga hans korta armar han skottar endast 16 m^3 snö /h. Dom har i uppdrag att skotta två gårdar. Den mindre gården rymmer 74 m^3 snö. Dom har tänkt till och räknat ut att om dom byter gård när halva den lilla gården är färdigskottad blir dom klar samtidigt.

Hur mycket snö rymmer den andra gården? svara i DM^3 OBS!! RÄTT SVAR SKA VARA I DM^3

Tjugoförsta talet:

Sven: Hur många barn har du?

Lina: 3

Sven: Hur gammla är de?

Lina: Produkten av deras ålder är 36. Och summan av deras ålder är mindre än 14.

Sven: Då finns det ju många alternativ.

Lina: Den äldsta kan stunna.

Hur gammla är barnen?

Tjugoandra talet: En ballong kan rymma 7 liter vatten innan den spricker. Öppningen av ballongen har en diameter på 2 cm. Vattnet som strömmar in i ballongen har en hastighet på 13 cm/s. Hur lång tid tar det innan ballongen spricker?

Tjugotredje talet: Diametern i en cirkel ökar med halva omkretsen. Hur många procent större vart cirelns area?

Tjugofjärde talet: Man ska tillverka en cylindrisk plåtburk av 6dm^3 plåt. Burkan ska ha både lock och botten. Vilken är burkens maximala volym?

OBS. Rätt svar ger 2 poäng

Tjugofemte talet: Brist på inspiration. f(x)=x^2+ ln (kx^2)

f`(1)= 0

Lös ut k. OBS rätt svar ger två poäng. Ska bli roligare tal framöver, men har haft matteprov nyligen, så är låst i tankarna.

Lycka till!

Poängställning:

_JanneBanaN_ : ||||||||||

motozzi : |||||||||

Braj : ||

ANGRYCOW : ||

ZwiZ: |

emil* : |

Jooel: |
Uppdatering skriven 13 Maj 2015, 15:08
Tjugosjätte talet: En runda har Jeppenator en träffsäkerhet på 35 %, hans träffsäkerhet är 10 ggr bättre med awpn är med glocken. Jeppenator avlossar totalt 24 skott, han sköt 5 ggr så mkt glockskott som awpskott. Hur många skott träffade jeppenator den rundan?
Föregående tråd
Nästa tråd

152 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 152 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..