Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Determinism vs Själen -Min livsåskådning

Postat av Geds den 31 Januari 2009, 10:28
12 kommentarer · 147 träffar
Allt följer naturlagarna, varför skulle vi inte vara en klump atomer? Väldigt avancerade och komplexa robotar är vad vi är.

Har vi någon fri vilja? Jag menar, ni som hackar ner på snilleblixt förkastar ju alla hans teorier. Ja dom är väldigt kontroversiella men han påstår ju iallafall att vi har en själ.

Ni som inte tror på något övernaturligt överhuvudtaget, påstår alltså att vi bara är materia utan varken själ eller fri vilja.

För jag menar, endera är vi bara atomer och materia som följer naturlagarnas bestämda spår. Eller så finns det något (som vi aldrig någonsin ens alls kommer förstå på någon nivå alls) som bryter mot dessa naturlagar. Kanske är det en gud, själen, eller något annat. Själv tror jag på någon sorts "lifestream". En kraft i universum som bryter mot naturens lagar och finns i allt levande, i allt dött också för den delen.

Tänk er ett vackert landskap, en liten sjö med skog och berg. Trots att det bara är död materia så är det ju något magiskt över det. Kanske är det bara en simpel illusion, kanske är det bara en samling protoner, neutroner och elektroner utan något som helst... övernaturligt.

Tänk på det nästa gång ni blir kära, nästa gång ni ser en vacker solnedgång eller nästa gång ni blir riktigt imponerade av hur coola vissa saker är - Är det bara döda atomer utan något som helst syfte och mening. Eller finns där kanske en energi som på något sätt har liv och magi.

Vi människor här på jorden är ju knappast något betydligt, så allt snack om att människan är guds avbild anser jag är struntprat. Det här är ju bara en liten skitplanet i utkanten av vår galax, en galax av flera miljoner. Tror helt klart det finns "liv" på andra ställen i universum - Men samma naturlagar gäller där, och finns det någon sorts lifestream så finns den också där och tillhör dem lika mycket som oss.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, jag är en stark anhängare till determenismen, som innebär att allt följer naturlagarna i ett bestämt mönster som sagt. Matematik och logik. Tappar man ett glas i golvet så kan man ju redan innan det landat beräkna vart alla glasbitar kommer hamna - Om man räknar med alla faktorer dvs. Detsamma är det med allt - Fanns det en teoretisk maskin som beräknade vart all materia var på väg vid tidens begynnelse kunde man redan då räkna ut vad som skulle hända idag.

Åh, jag ville bara skriva av mig lite. Är vår hjärna bara atomer som följer naturlagarna, eller har vi en fri vilja?

Har vi en fri vilja så vore det övernaturligt.

Hur ser eran livsåskådning ut? Tror ni på något övernaturligt eller är världen bara fylld av död materia?
Föregående tråd
Nästa tråd

12 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 12 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..