Ovanligt att arrangörer av ett LAN missbedömer eller som det kan verka helt enkelt skiter i att ge åskådarna sitt. Eller inte så ovanligt kanske?
Visst, man kan tänka att de inte har något ansvar att se till att det finns ett fungerande HLTV-nätverk och uppkoppling att köra den från men då ska man minnas att de sponsorer som betalat för evenemang, prispengar osv i allra högsta grad borde ha ett intresse av att så många som möjligt följer turneringarna.
Varje gång är det samma sak: antingen går hltv konstant upp och ner, fungerar inte alls eller så är flera servrar uppe men trots att de har en viss kapacitet öppnar man dubbelt så många slottar som linan/servern klarar av också får vi se matchen med 99 choke eller gång på gång kastas ut.
Nä, jag säger då det att det kommer krävas skärpning på den här punkten i framtiden. Jag tror som många andra att sponsorerna, de företag som med ekonomiska medel stöder vår gamingscen, drar sig för att engagera sig när arrangörerna gång på gång förvisso kanske anordnar en bra turnering, men där publiken - som på ett eller annat sätt ska informeras eller exponeras för sponsorerna - mer eller mindre stängs ute. Som en jämförelse skulle väl inte ett enda företag sponsra ett elitseriehockeylag som spelade alla sina matcher helt utan publik?
Vad jag sammanfattningsvis vill ha sagt är att om vi ska ha kvar företag som Samsung, AMD och nVidia som kan pumpa in de prispengar osv som nog är en viktig del vad gäller att hålla scenen levande så kommer det krävas mycket mer tyngdpunkt på att göra matcher 100% garanterat möjliga att följa via nätet.
Men en snabbfråga: Är 100 freq bättre än 75 freq?