1
Dags att lära sig vad en myt är!
Postat av Stingen den 12 December 2008, 13:44
49 kommentarer · 102 träffar
Det är dags att alla p12or och dyl. lär sig att en myt inte är samma sak som en lögn!
jag citerar från Svenska Akademiens ordbok
"1) i sht rel.-vet. berättelse l. sägen (av religiös innebörd) om ett folks gudar l. sagohjältar (ofta framställd ss. förklaring av religiösa l. magiska riter, av företeelser i naturen l. historien o. d.); äv. i utvidgad anv., om poetiska l. filosofiska skapelser av likartad karak tär l. om episkt gestaltad (politisk) ideologi vari man inlagt en likartad innebörd. Myten om Balder.
LittT 1797, s. 35 Betraktelser i af seende på de Nordiska Mythernes användande i skön konst. GEIJER i Iduna 7: 86 (1817).
Myter och sagor på väg genom världen. LEHMANN (1925; boktitel). I egentlig mening växer (enl. A. Rosenberg) det tjugonde århundradets myt fram, när man fördjupar sig i det tyska folkets konst och historia. GIEROW Geismar RelBrytn. 43 (1935). "
Over And Out!
jag citerar från Svenska Akademiens ordbok
"1) i sht rel.-vet. berättelse l. sägen (av religiös innebörd) om ett folks gudar l. sagohjältar (ofta framställd ss. förklaring av religiösa l. magiska riter, av företeelser i naturen l. historien o. d.); äv. i utvidgad anv., om poetiska l. filosofiska skapelser av likartad karak tär l. om episkt gestaltad (politisk) ideologi vari man inlagt en likartad innebörd. Myten om Balder.
LittT 1797, s. 35 Betraktelser i af seende på de Nordiska Mythernes användande i skön konst. GEIJER i Iduna 7: 86 (1817).
Myter och sagor på väg genom världen. LEHMANN (1925; boktitel). I egentlig mening växer (enl. A. Rosenberg) det tjugonde århundradets myt fram, när man fördjupar sig i det tyska folkets konst och historia. GIEROW Geismar RelBrytn. 43 (1935). "
Over And Out!






