Hej!
Jag har ett problem att lösa i matte D kursen. Jag vet inte hur jag ska start att lösa uppgiften, så därför skulle jag vara tacksam med lite hjälp om det är någon som kan.
[Uppgiften]
När man odlar fisk i en damm vill man ju ta upp fisken när den sammanlagda vikten är så stor som möjligt. Jag ska alltså räkna ut hur länge man bör ha kvar fisken i dammen.
För en viss laxfisk gäller:
1. Fiskens längd l ges av formeln l = 80(1 – 0,96^t). Där t månader är den tid fisken varit i dammen.
2. Fiskens vikt i gram ges av tabellen
Längd / cm 10,1 . 25,0 . 32,0 . 35,4 . 43,8 . 45,5 . 55,7
Vikt /g ....... 15 .. 236 . 520 .. 660 .. 1250 . 1425 . 2590
3. Fiskens livslängd kan bestämmas ur formeln
N = 1000 . 0,96^t
Där N är antalet fiskar av 1000 utplanterade som är kvar t månader efter utplanteringen.
Har googlat lite och hitta lite resultat men jag har inte blivit så mycket klokare på det. Behöver ändas hjälp med att komma igång så att jag får göra lite av uppgiften själv eftersom den ska redovisas muntligt.
Tack i förhand.
Rensa datorn på damm också, det kan vara så att en fläkt inte fungerar som den ska.
Det orsakar ju inga problem direkt, men det är ganska jobbigt att lyssna på skiten när den stegrar upp och ner i varv hela tiden.
Sen kan du kolla datorn med programmet "Everest", för att få veta alla temperaturer. Återkom med några värden så får vi se vad vi har att jobba med.
Du kan även ha drivrutinerna lagda på varandra, vilket inte är bra. Avinstallera drivrutinerna, kör programmet "Driversweeper" och starta sedan om datorn. Installera drivrutinerna igen.
http://www.guru3d.com/category /driversweeper /
Installer ade även en äldre drivrutin till grafikkortet och nu går datorn inte upp i varv lika mycket verkar det som. Jävla skumt det där.
Everest begrep jag mig inte på. Är nog lite för trött för att pilla med sånt just nu. :P
Edit: Nu började skiten igen...