Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Klurigt matte problem.

Postat av swissx den 11 November 2008, 17:55
16 kommentarer · 111 träffar
Ok FB, här har jag ett problem som jag vill att ni ska försöka lösa. Ingen läxa om någon tror det, bara en halv rolig grej. Ok så här börjar det.

Du är i en affär med tre kompisar och ni ser en TV för 30 kr och ni har bara 10 kr var och bestämmer för att köpa den tillsammans. Då har ni alltså betalat 10 kr var. Han som sålde den till er går till sin chef och berättar att han sålde den för 30 kr och chefen sa att den egentligen skulle säljas för 25kr och ber han som sålde den att ge tillbaka 5 kronor eftersom affären inte vill lura sina köpare. Och denna säljare går tillbaka till er och ska ge tillbaka er era 5 kronor men han har självt snott 2 kronor av dom 5 kornorna. Han ger er alltså 1 kr var tillbaka. Det motsvarar att ni betalat 9 kr var för TV:n. Men nu är frågan om ni betalat 9 kr var, tar 9x3=27 och så plusar vi på 2 kr som säljaren snott. Det blir ju 29? Vart är den sista kronan?

Svaret kommer senare.

Edit: Du och två kompisar då. Jag råkade skriva fel. Det är inte dirket det som är frågan.

16 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 16 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..