1
Fabel!
Postat av tweeak den 22 Oktober 2008, 13:55
7 kommentarer · 133 träffar
Hallå! Har nu suttit och skrivit en fabel, som jag tänkte dela med mig!
_______
Haren och sköldpaddan.
En dag när haren och sköldpaddan var ute och gick så träffade dom en uggla. Haren och sköldpaddan som var mycket uttråkade frågan uggland, om inte han hade några idéer på vad dom kunde göra.
Ugglan tänkte och svarade
- Nu har jag det! Vi kan göra en tävling och den som vinner får ett mycket speciellt pris!
- Ja! Vad är det för tävling? Undrade haren.
- Ett race svarade ugglan.
- Hah! Ett race, då har du inte en chans sköldpadda!
Så dom båda stälde sig vid startlinjen som uggland hade gjot av pinnar.
- Men innan ni går i mål, måste ni svara på 3 enkla frågor. Svarar ni rätt, så vinner ni.
Inga problem tänkte vargen.
- På era platser, färdiga, gå! Skrek ugglan.
Haren skuttade iväg fort, fort. Medans för sköldpaddan gick det väldigt, väldigt långtsam. Haren närmade sig målet, där han såg ugglan sittandes. Så han stannade och fråga
- Nå, ställ mig frågorna nu! Pustade haren ut
- Vad stod det på skylten till vänster om er efter ca. 100 meter frågan ugglan.
- Vad är det för fråga?! Skrek haren.
Han tänkte och tänkte, men han kom aldrig på det! Så han sprang tillbaka fortare än kvickt och mötte sköldpaddan på vägen, som gick väldigt långtsam. Så hittade han skylten, "Bondeby, 10km". Men han tänkte
- Det är lika bra att jag lägger märket till alla saker nu efter vägen, utifall ugglan ställer något mer!
Så han sprang sakta efter vägen och titta efter allt.
Så kommer han till ugglan igen. Men till sin stora förvånelse ser han sköldpaddan stå där med sitt pris, en stor äppelpaj!
-Nej! Hur kunde jag förlora?! skrek haren förgärves. Så där stod sköldpaddan och njöt av sin paj, medans haren satt där och surade.
Så sensmoran lyder; Ta inte ut segern i förskott!
Vad tycker ni?
MVH Tweeak
_______
Haren och sköldpaddan.
En dag när haren och sköldpaddan var ute och gick så träffade dom en uggla. Haren och sköldpaddan som var mycket uttråkade frågan uggland, om inte han hade några idéer på vad dom kunde göra.
Ugglan tänkte och svarade
- Nu har jag det! Vi kan göra en tävling och den som vinner får ett mycket speciellt pris!
- Ja! Vad är det för tävling? Undrade haren.
- Ett race svarade ugglan.
- Hah! Ett race, då har du inte en chans sköldpadda!
Så dom båda stälde sig vid startlinjen som uggland hade gjot av pinnar.
- Men innan ni går i mål, måste ni svara på 3 enkla frågor. Svarar ni rätt, så vinner ni.
Inga problem tänkte vargen.
- På era platser, färdiga, gå! Skrek ugglan.
Haren skuttade iväg fort, fort. Medans för sköldpaddan gick det väldigt, väldigt långtsam. Haren närmade sig målet, där han såg ugglan sittandes. Så han stannade och fråga
- Nå, ställ mig frågorna nu! Pustade haren ut
- Vad stod det på skylten till vänster om er efter ca. 100 meter frågan ugglan.
- Vad är det för fråga?! Skrek haren.
Han tänkte och tänkte, men han kom aldrig på det! Så han sprang tillbaka fortare än kvickt och mötte sköldpaddan på vägen, som gick väldigt långtsam. Så hittade han skylten, "Bondeby, 10km". Men han tänkte
- Det är lika bra att jag lägger märket till alla saker nu efter vägen, utifall ugglan ställer något mer!
Så han sprang sakta efter vägen och titta efter allt.
Så kommer han till ugglan igen. Men till sin stora förvånelse ser han sköldpaddan stå där med sitt pris, en stor äppelpaj!
-Nej! Hur kunde jag förlora?! skrek haren förgärves. Så där stod sköldpaddan och njöt av sin paj, medans haren satt där och surade.
Så sensmoran lyder; Ta inte ut segern i förskott!
Vad tycker ni?
MVH Tweeak
Bra eller Anus?
30 personer har röstat