Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Kanji-tecken för tatuering

Postat av phanatiC-_^ den 15 Oktober 2008, 22:44
4 kommentarer · 1 350 träffar
Godkväll kära forumtroll (:

Lite bakgrund först då. Hade tänkt skaffa min första tatuering nu innan året tar slut, och givetvis har man ju suttit under lång tid och funderat på vad man ska inleda utprydnaden av sin kropp med. Har planer på större tatueringar längs sidan av kroppen, som man kan bygga ut efterhand som man går genom livet, men ekonomin tillåter inte mig att inleda med en sådan. Åtminstonde inte om jag ska ha den inom de närmsta åren.

Har designat en hel del grejer i illustrator/PS nu och har bestämt mig för att tatuera in en egendesignad symbol för mitt stjärntecken (oxe). Just nu har jag endast en version med en tribal som slingrar sig snyggt runt oxtecknet men hade tänkt byta ut tribalen mot något personligare, nämligen kanji-tecken. Jag kommer säkerligen på ett snyggt sätt att lägga in dem i bilden, men problemet är som följer.

Internet är stort och överallt snackas det om vad som betyder vad inom kanji. Även om det är ganska lätt att komponera ihop två kanjitecken för att få en duglig innebörd vill man ju gärna att kombinationen ska vara en igenkänd sådan och inte bara något påhittat. Sen att det finns massor med tecken för samma grej gör inte saken enklare ;)

Jag vill hitta en kombination (två tecken) som beskriver något i stil med följande fraser; inre styrka, mental styrka, viljestyrka, strävan efter "perfektion"/att bli en bättre person, en person reser sig efter ett nederlag eller liknande. Ni förstår nog ungefär.

Självklart fungerar google, men jag litar inte riktigt på källorna för informationen. Inte heller på att kombinationerna faktiskt är befintliga i det japanska språket. Det är ju enkelt att lägga ihop ord som "själv" och "styrka" och sen tolka innebörden på ett personligt sätt, men charmen försvinner ju om det egentligen inte betyder något.

Tveksam på kombibationerna, men de jag har hittils är:

kiryoku - spirit/mind & strength

och denna som består av dessa två följande tecken i ordning: http://www.orientaloutpost.com /c/kp4/33258.gif (ji) + http://www.orientaloutpost.com /c/kp4/24375.gif (kyou) dessa ska betyda "self" & "strength".

Det jag undrar är ju självklart om dessa kombinationer är korrekta. Tolkningen kan man ju som sagt själv göra. Förslag på andra kombinationer mottages med glädje. Tack på förhand :)

/fippe med kniven (mitt piratnamn som liten grabb)

4 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 4 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..