Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Svenska C tal om eSport

Postat av skurk den 10 Oktober 2003, 22:29
89 kommentarer · 933 träffar
Hej!

På tisdag är det så att vi har fått i uppgift att hålla ett tal inför klassen. Ämnet var valfritt bara det innehåller argument för det du talar om. Jag valde esport som en liten spontan grej. Nu i efterhand känns det kanon. Jag vill inte på något sätt stoltsera om det jag skrivit. Utan jag vill mera höra om vad ni tycker, om det skulle funka att övertyga dom i klassen. Det är ganska långt så ge det lite tid.

eSport – en riktig sport precis som alla andra

För inte så länge sen dök fenomenet esport upp på alla världens skärmar. För många kan begreppet kännas främmande för andra inte. Något som är klart är dock att esport växer mer än någon sport över hela världen.

Ordet esport står helt enkelt för elektronisk sport. Det som menas är att man som inviduell spelare eller lag utövar någon av matchspel via datorn. Det vanligaste spelet idag är Counter-Strike. För många är detta ett datorspel som vilket annat spel som helst där hemma, för andra en seriös och dedikerad sport. Sverige har de senaste 2-3 åren varit ledande inom just Counter-Strike. Tävlingarna har blivit allt större och mer seriösa, stora prispengar och allt fler sponsorer har dykt upp. Idag spelar ca 11 miljoner CS som det också kallas aktivt världen över. Varesej seriöst eller inte. Hur man definierar aktivt är dock en annan fråga. Det tyder bara på att det växer enormt och det är omåttligt populärt. Den stora frågan är bara ifall vanliga människor kan acceptera detta som sport i dagens samhälle.

Teknikrevol utionen har pågått under en ganska lång tid. Men att tala om för mamma och pappa där hemma att man just kommit hem från Korea och vunnit 600 000 svenska kronor tillsammans med de 4 andra i laget på ett datorspel kanske kan verka lite för mycket. Men idag är det faktiskt sant, tro det eller ej. Jag har själv varit med och sett hur det hela utvecklas från ingenting till världsturnéringar och ligaspel som motsvarar elitserien i hockey. Idag har Sverige kommit så långt som att det finns en liga för de 12 bästa lagen. Varje säsong är 1 månad lång. Varje klubb eller lag har sin egen hemma-arena, ett It-Café. Slutet av varje säsong avslutas med slutspel med de 4 bästa lagen från serien. Prispotten för varje månad ligger på 50,000 kr och vinnarlaget går därifrån med 25. Samsung är det som står för kalaset och all sponsring gällande SEL, den Svenska esport ligan. Man skulle kunna säga att Samsung är till esport som Adidas är till fotboll. Några av er kanske har sätt på TV och nyheterna hur de då och då försiktigt smyger in med små inslag om att Sverige har vunnit datorspels VM. Om ni har de, då är det precis det jag talar om nu.

För många kan detta tyckas vara en nördgrej som bara alla tonårsgrabbar sysslar med hemma i sovrummet på kvällarna. Jag vill bara konfirmera att så är inte saken. Många experter varnar dock för att det aggressiva i spelet kan vara avtrubbande. Att allt dödande skulle ha negativt inflytande på alla som spelar. Jag förklarar det lätt såhär, precis som alla andra. För att citera Johan Ryman också känd som vesslan och världsmästare ett flertal gånger; skjutandet i spelet ligger som en sekundär sak, det är som att tackla någon i amerikansk fotboll. Det är att vinna, ta poäng med laget som är det primära. Taktikerna, lagspelet är det som man strävar efter att bli bättre på. Dock ska jag inte sticka under stolen med att det gäller att vara skicklig med reflexerna när man sikta och skjuta ”headshot” som det kallas. Många av dem som spelar i topplagen är före detta idrottare på hög nivå. De flesta har den där vinnarinstinkten och suget efter att vinna. Det är precis som vilken annan sport som helst egentligen. Det kan bara vara svårt att acceptera för vissa.

Allt sker via kontrakt och en del spelare har även månadslöner för att kunna försörja sig på heltid med esport. Det kan verka löjligt, men vi lever faktiskt på 2000-talet nu. Ett lag består mer eller mindre av 5 spelare. Ibland 6 för att ha spelare att gå runt på då någon kanske är sjuk eller helt enkelt inte spelar på topp, precis som i fotboll eller hockey. Många lag har även manager som har hand om sponsorerna, de flesta har datorrelaterade sponsorer så som AMD, Intel eller nVIDIA. Några andra har kanske ett klädmärke eller så. Det är ganska mycket likt vilken sport som helst, bara att man kanske inte rör på sig så mycket.

Dock använder man nog hjärnan mer än i någon annan sport. Jag har svårt att se att CS inte borde klassas som en sport när schack gör det, bara för att ge ett exempel. Igår startade World Cyber Games i Korea. Man skulle kunna jämföra det med Olympiska Spelen. Totalt 55 länder deltar i flera olika slags spel, dock är CS huvudattraktionen och pågår hela veckan. Gruppspel och slutspel precis som vanligt och Sveriges representanter är SK – Schroet Kommando. Många följer sina favoritlag över nätet. Via olika sidor som har utsända för att täcka turneringen. Eller via HLTV som är ett program där du kan följa matcherna live som om du skulle kolla på hockey via TVn. Den svenska uttagningen till WCG skedde förra månaden i form av ett kval där lag från hela Sverige deltog, flera pc-tidningar var på plats för att täcka händelsen. Det känns som att detta börjar få ett fotfäste inom de svenska medierna nu, att vi börjar acceptera utvecklingen. Och jag hoppas att ni kan göra det med.
Föregående tråd

89 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 89 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..