Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Finns slumpen?

Postat av feddan den 4 September 2008, 02:20
25 kommentarer · 107 träffar
HEJ!

jag har funderat på en sak, Slumpen. finns det?

Vad är riktigt slumpmässigt? att kasta tärning är inte slump utan man påverkar ju själv vad man får. En dator kan inte skapa en riktig slumpad siffra då det inte finns algoritmer eller matteräkningar som inte ger samma siffra hela tiden.

Då undrade jag, vad är riktigt slumpmässigt?

Senare under dagen stod jag o borstade tänderna då det plötsligt slog mig tanken att..Gud, gud är slumpen. ödet är slump. gud är ödet och viceversa.

för att skapa diskusion:

finns det något som är riktigt slumpmässigt?

har gud något med slumpen och ödet?

EDIT:

När jag sa att tärningskast inte är slumpmässigt menar jag att med den "rätta teknologin" räkna med det olika saker som påverkar kastet, som t.ex vind, vinkeln som tärningen landar, underlaget och utifrån det räkna ut hur den landar, allt är ju ren fysik.

EDIT2:

"Å andra sidan om Gud inte finns, vilket jag inte tror han gör, så tror jag nog att slumpen existerar.", just det jag menar. Gud är ingen gubbe som sitter uppe i himlen, utan det vi kallar "gud" är ödet,slumpen you name it.

EDIT3:

"Slumpen är tex. Om man ska ta 4st kort ur en kortlek. Det finns inga uträkningar som kan visa vilka 4 kort du kommer ta upp. Du kan ta upp vilka 4kort som helst ur en vanlig 52kortlek."

det är nog rätt slumpmässigt, om en polare blandar utan att man ser så är det helt random :

25 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 25 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..